طرز تهیه آبگوشت کلاسیک

طرز تهیه آبگوشت سنتی به همراه فوت و فن‌ها

آبگوشت یکی از خوراک‌های سنتی ایران است. در پختن آبگوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی (و یا رب گوجه فرنگی) و نخود استفاده می‌شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و نخود درست می‌شود که در دو مرحله می‌خورند اول آب آن را با تکه‌های نان مخلوط نموده، می‌خورند (تلیت). بقیه مواد را می‌توان با گوشت‌کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی خوردن میل می‌کنند (گوشت کوبیده). در صورت پخته شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می‌نامند. طرز تهیه آبگوشت را در فودوتو بخوانید.

 

فوت و فن‌های آبگوشت خوشمزه چیست؟

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود این خوراک خوشمزه را از سفره بسیاری حذف شود، نفاخ بودن این غذاست. برای رفع این مشکل کافیست 6 تا 8 ساعت قبل از پخت حبوبات را در آب خیس کنید و چند بار آن آن را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

اضافه کردن نمک در ابتدای فرآیند پخت گوشت باعث دیر پَز شدن آن می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود در مراحل پایانی نمک را به غذا اضافه کنید. این اصل را باید در تهیه سایر غذاها مدنظر قرار دهید.

در برخی مناطق برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش‌تر و خوشمزه‌تر شود در آن لیمو عمانی می‌ریزند. برای این منظور یک ساعت قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و به آبگوشت اضافه کنید. در انتها و پس از پخت لیموعمانی ها را دور بیندازید.

 

نوشیدنی همراه آبگوشت کدام است؟

نوشیدنی سنتی که کنار آبگوشت می‌توانید نوش جان کنید دوغ است. البته دوغ‌های سنتی حس و حال بسیار بهتری نسبت به انواع دوغ‌های پاستوریزه دارند که باید مدنظر قرار دهید.

 

روش پخت آبگوشت در زودپز چگونه است؟

ابتدا پیازها را کاملاً شسته، خرد کرده و در زودپز بریزید و سپس آن‌ها را با مقدار کمی روغن تفت دهید، بعد گوشت آبگوشتی را به پیازها اضافه کنید و کاملاً هم بزنید. به آن‌ها نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه آبگوشت و همچنین مقدار کمی هم رب اضافه کنید، سپس تمام مواد را برای مدتی با یکدیگر تفت دهید.

حالا مقداری آب به زودپز اضافه کنید و نخود و لوبیاها را به آن اضافه کنید و کاملاً هم بزنید تا مخلوط شوند. در مرحله بعد سیب‌زمینی‌ها را کاملاً بشویید و از تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید چون آن‌ها را بهتر است با پوست درون زودپز بیندازید.

در مرحله بعد گوجه‌ها را به چهار قاچ تقسیم کرده و به داخل آبگوشت اضافه کنید، و برای اینکه آبگوشت شما طعم و عطر دلچسب بگیرد می‌توانید یک تکه چوب دارچین را به آبگوشت اضافه کنید. سپس در زود پز را ببندید و حدود 45 دقیقه به آن زمان بدهید تا حبوبات و گوشت کاملا پخته شوند. البته دقت کنید که این زمان با توجه به نوع زودپز مورد استفاده شما نسبی است.

از ادویه‌های دلخواه خود می‌توانید برای طبخ غذا استفاده کنید، اما بهترین ادویه دارچین است.

 

 

 

طرز تهیه آبگوشت

آبگوشت معمولاً با گوشت گوسفند، نخود، لوبیا سفید، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، زردچوبه و ... تهیه می شود. این غذای سنتی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد.
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت 30 دقیقه
زمان کل 3 ساعت 45 دقیقه

مواد لازم

  • 500 گرم گوشت آبگوشتی
  • 1 پیمانه نخود و لوبیا سفید
  • 2 عدد پیاز
  • نمک، فلفل، ادویه و زردچوبه مقدار لازم
  • 2 عدد گوجه فرنگی
  • 2 عدد سیب زمینی
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

دستور العمل‌

  • در ظرف مورد نظر گوشت، نخود و لوبیای خیس کرده، پیاز گوجه فرنگی، سیر و ادویه‌ها (به جز نمک) را اضافه کرده و روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید بپزد.
  • بعد از پخت گوشت و حبوبات، در آخر سیب زمینی و رب گوجه فرنگی و نمک را اضافه کنید و بگذارید تا بپزد و جا بیفتد.
  • سپس در ظرف مناسب آن را سرو کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز