کرم تارتار

کرم تارتار چیست؟

کرم تارتار، یکی از مواد غذایی مهمی است که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، این پودر از چیزی که تصورش را می‌کنید هم مهم‌تر است! پودر تارتار کارهای جالب و مهمی انجام می‌دهد که دیگر پودرهای مورد استفاده در آشپزی (مثل جوش شیرین) به طور کامل از عهده انجام دادن آن‌ها برنمی‌آیند. در مقاله امروز قصد داریم شما را با کرم تارتار و کاربردهای آن در آشپزی و شیرینی پزی بیشتر آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

کرم تارتار چیست و از چه چیزی تهیه شده است؟

از نظر علمی، پودر تارتار در حقیقت تارتارات هیدروژن پتاسیم است که یک شکل پودری از “اسید تارتاریک” به شمار میاید. در نتیجه، می‌توانیم بگوییم که این ماده یک ماده اسیدی مشابه با آب لیمو یا سرکه است. به هیمن دلیل است که در هنگام آشپزی کردن، بسیار به کار می‌آید.

 

نحوه عملکرد کرم تارتار چگونه است؟

کرم تارتار در حقیقت یک ماده تثبیت کننده است که مواد غذایی موجود در دستورالعمل پخت غذا را به هم متصل نگه می‌دارد. این ماده به خصوص زمانی به کار می‌آید که شما قصد دارید یک غذای خاص درست کنید و ممکن است که بافت آن شل بشود و وا برو؛ به عنوان مثال، سوفله یا مرنگ. استفاده کردن از پودر تارتار در هنگام درست کردن انواع شیرینی‌ها نیز مسئله بسیار مهمی است؛ چون با فعال کردن خاصیت قلیایی موجود در جوش شیرین، اتصال کریستال‌های شکر را متوقف می‌کند.

مخلوط کردن کرم تارتار و جوش شیرین در واقع بیکینگ پودر را ایجاد می‌کند.

 

موارد مصرف کرم تارتار چیست؟

نرم‌تر کردن بافت مرنگ

مرنگ یا همان شیرینی پفکی، یک شیرینی خوش طعم است باید بافتی نرم و پفکی داشته باشد. برای اینکه بافت مرنگ به اندازه دلخواه نرم بشود، می‌توانید به ازای هر یک عدد سفیده تخم مرغ، یک هشتم قاشق چای خوری پودر تارتار به مواد اولیه اضافه کنید. کرم باعث می‌شود که پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ به هم نچسبند، مواد اولیه مرنگ ثبات بیشتری داشته باشند، و بافت نهایی شیرینی شما کاملا نرم و پفکی بشود.

 

پفکی کردن بافت انجل فود کیک

برای اینکه انجل فود کیک بافتی نرم و پفکی داشته باشد هم می‌توانید از فرمول بالا استفاده کنید؛ یعنی به ازای هر یک عدد سفیده تخم مرغ، یک هشتم قاشق چای خوری کرم تارتار به مواد اولیه اضافه کنید.

 

درست کردن آبنبات

بلورهای بزرگ و درشت شکر، دشمن یک آبنبات بی‌نقص هستند. اگر به مواد اولیه آبنبات مقداری پودر تارتار اضافه کنید، می‌توانید بلورهای شکر را ریزتر کنید و یک آبنبات خانگی لذیذ درست کنید.

 

آشپزی کردن بدون بیکینگ پودر

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که در هنگام آشپزی کردن متوجه بشوید در دستور پخت غذا یا شیرینی مورد نظر بیکینگ پودر وجود دارد؛ اما شما در خانه بیکینگ پودر ندارید؟ این یک اتفاق بسیار ناخوشایند است، اما نیازی نیست که دست و پای خود را گم کنید. همانطور که در قسمت‌های بالاتر نیز ذکر کردیم، بیکینگ پودر در حقیقت از ترکیب کردن جوش شیرین با کرم تارتار به وجود می‌آید. این دو ماده در مجاورت با هم حباب‌هایی را ایجاد می‌کنند که منجر به پف کردن مواد غذایی، و نرم و ترد شدن بافت غذای نهایی می‌شوند. به همین دلیل، در چنین شرایطی می‌توانید برای درست کردن 1 قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک دوم قاشق چای خوری کرم تارتار ترکیب کنید.

 

حفظ کردن رنگ سبزیجات بخارپز شده

اگر به سبزیجات بخارپز شده علاقه دارید و دوست دارید که سبزیجات شما بعد از پختن نیز رنگ و لعاب زیبای خود را حفظ کنند، می‌توانید در هنگام بخارپز کردن آن‌ها مقداری کرم تارتار داخل آب بریزید.

 

تمیز کردن سینک ظرفشویی و ظروف آلومینیومی

شما می‌توانید با ریختن نسبت چهار به یک جوش شیرین و پودر تارتار در لوله سینک ظرفشویی، کاری کنید که این لوله‌ها دچار گرفتگی نشوند و آب به راحتی داخل آن‌ها جریان پیدا کند. برای اینکه حجم این مخلوط زیادتر بشود، می‌توانید کمی نمک هم به آن اضافه کنید. علاوه بر این، پودر تارتار می‌تواند برای پاک کردن لکه زنگ زدگی و لکه‌های سیاه ایجاد شده بر روی ظروف آلومینیومی نیز به شما کمک کند.

 

جایگزین کرم تارتار

آب لیمو و سرکه سفید دو ماده غذایی هستند که یک جایگزین خوب برای کرم تارتار به شمار می‌آیند و همان کار را انجام می‌دهند. اما باید از مقدار بیشتری آب لیمو یا سرکه سفید استفاده کنید تا همان نتیجه را بگیرید؛ یعنی به ازای هر نصف قاشق چای خوری کرم تارتار، به یک قاشق چای خوری کامل آب لیمو یا سرکه سفید نیاز دارید. هر دو این مواد دارای خواص اسیدی یکسانی هستند که از متبلور شدن شکر و صاف شدن مواد اولیه غذا و شیرینی جلوگیری می‌کنند.

 

چگونه از کرم تارتار نگهداری کنیم؟

به طور کلی، پودر تارتار خراب نمی‌شود و تاریخ تولید و انقضای آن اهمیت چندانی ندارد. اما برای اینکه در بهترین حالت خود باقی بماند، بهتر است که آن را داخل یک ظرف دربدار و در یک جای خشک نگهداری کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *