نحوه اندازه گیری مواد شیرینی پزی

نحوه اندازه گیری مواد شیرینی پزی

شیرینی پزی یک کار بسیار لذتبخش است که به دقت زیادی نیاز دارد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از تمام مراحل پخت یک نوع شیرینی به درستی پیروی کنید، اما نتیجه دلخواه را نگیرید. یکی از مهمترین مراحل درست کردن شیرینی این است که مقدار مواد اولیه آن را به درستی اندازه بگیرید. حتی ایجاد کوچکترین تغییر در این مقدارها، می‌تواند شیرینی نرم و خوش طعم شما را به یک تکه سنگ تبدیل کند! در مقاله امروز قصد داریم شما را نحوه اندازه گیری مواد شیرینی پزی آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

نحوه اندازه گیری مواد شیرینی پزی

نحوه اندازه گیری آرد

آرد یکی از مهمترین مواد لازم برای شیرینی پزی است و متاسفانه دقیقا همان چیزی است که اکثر ما در اندازه گیری مقدار آن دچار مشکل می‌شویم. مهم نیست که از آرد نان، آرد کیک و شیرینی، آرد چند منظوره یا چه نوع آرد دیگری استفاده می‌کنید، مهم این است که مقدار آرد را با استفاده از یک قاشق اندازه گیری کنید. سعی کنید هیچوقت با استفاده از یک فنجان اندازه گیری، آرد را از داخل کیسه درون کاسه نریزید؛ چون در این حالت 50 درصد بیشتر از مقدار اصلی مورد نیاز خود را مصرف خواهید کرد.

در عوض، آرد را قاشق قاشق داخل فنجان اندازه گیری خود بریزید. علاوه بر این، یادتان باشد که آرد را با قاشق فشار ندهید یا به فنجان اندازه گیری ضربه نزنید، چون این کارها باعث می‌شوند که آرد داخل فنجان اندازه گیری فشرده بشود و در نتیجه، مقدار بیشتری از مقدار اصلی مورد نیاز خود را مصرف کنید.

 

چگونه آرد الک شده را اندازه گیری کنیم؟

اگر در دستورالعمل پخت یک نوع شیرینی با عبارت ” یک فنجان آرد، الک شده” مواجه شدید، باید در ابتدا مقدار آرد را اندازه بگیرید و سپس آن را الک کنید. ولی اگر جمله “یک فنجان الک شده از آرد” را مشاهده کردید، باید در ابتدا آرد را الک کنید و سپس مقدار آن را اندازه بگیرید.

به طور کلی، همه چیز به مکان کلمه “الک شده” در متن بستگی دارد. اگر کلمه الک شده قبل از نام مواد تشکیل دهنده قرار گرفته باشد، باید قبل از اندازه گیری آن را الک کنید. اگر کلمه الک شده بعد از نام مواد تشکیل دهنده قرار گرفته باشد، باید بعد از اندازه گیری آن را الک کنید.

 

نحوه اندازه گیری جو دو سر

در ابتدا اطمینان حاصل کنید که نوع صحیحی از جو دوسر که دستور العمل پخت شیرینی از آن نام برده است را تهیه کرده باشید. می‌توانید برای اندازه گیری مقدار جو دوسر، از همان روشی استفاده کنید که برای اندازه گیری مقدار آرد استفاده کردید.

به یاد داشته باشید که جو دو سر با جو پرک فوری تفاوت دارد. جو پرک فوری به شکل ریز خرد شده است، اما جو دو سر بافتی تقریبا پودری دارد. اگر در خانه جو دو سر دارید و باید برای پختن شیرینی مورد نظر خود از جو پرک فوری استفاده کنید، می‌توانید جو دو سر را با استفاده از دستگاه مخلوط کن برای مدت 5 الی 10 دقیقه میکس کنید تا به جو پرک فوری تبدیل بشود.

 

نحوه اندازه گیری بیکینگ پودر و جوش شیرین

جوش شیرین و بیکینگ پودر با هم فرق دارند، مراقب باشید که این دو ماده را به هم اشتباه نگیرید. این مواد با گذشت زمان در ظرف ته نشین و فشرده می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که قبل از اندازه گیری این مواد، ظرف آن‌ها را کمی تکان بدهید یا مواد را داخل ظرف هم بزنید، بعد مقدار آن‌ها را اندازه گیری کنید. علاوه بر این، سعی کنید همیشه قاشق اندازه گیری را به آرامی از ظرف خارج کنید. به یاد داشته باشید که “یک قاشق” از مواد اولیه پودری مثل جوش شیرین و بیکینگ پودر، به معنای یک قاشق سر صاف است. برای اینکه مطمئن بشوید مقدار مواد اولیه پودری را به درستی اندازه گیری کرده‌ای، می‌توانید با استفاده از یک چاقوی صاف، پودر اضافی را از روی قاشق پایین بریزید.

نکته مهم دیگر این است که جوش شیرین و بیکینگ پودر معمولا تا مدت 6 ماه قابل استفاده هستند، اما اکثرا بعد از گذشت 3 ماه، دیگر اثر اولیه خود را ندارند. در هر صورت، بهتر است که قبل از خرید این مواد، تاریخ تولید و تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته بندی آن‌ها را بررسی کنید.

 

نحوه اندازه گیری پودر خمیر مایه

یک بسته استاندارد خمیر مایه معمولا حاوی 2 و یک چهارم قاشق چای خوری از این ماده است. اگر در دستورالعمل شیرینی مورد نظر شما مقداری بیشتر یا کمتر از این را ذکر کرده است (یا تمام بسته‌های خمیر مایه خود را داخل یک شیشه ریخته‌اید و قصد دارید با قاشق مقداری از آن را بردارید)، می‌توانید برای اندازه گیری مقدار خمیر مایه از همان روشی استفاده کنید که با استفاده از آن مقدار جوش شیرین و بیکینگ پودر را اندازه گیری می‌کنید.

 

شکر سفید

بر خلاف آرد، برای اندازه گیری مقدار شکر سفید می‌توانید به راحتی قاشق یا فنجان اندازه گیری خود را داخل شیشه شکر فرو ببرید تا به طور کامل پر بشود، سپس می‌توانید با استفاده از یک چاقوی صاف، مقدار شکر اضافی را از روی قاشق یا فنجان پایین بریزید. شکر از آرد سنگین‌تر است، به همین دلیل خیلی کم پیش می‌آید که داخل ظرف فشرده و ته نشین بشود.

علاوه بر این، اگر کمی در مقدار آن تغییر ایجاد شود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ چون معمولا میزان شیرین بودن انواع شیرینی بر اساس سلیقه شخصی شما تعیین می‌شود. با این حال، بهتر است که همیشه مقدار مواد اولیه را دقیقاً مطابق مقدار گفته شده در دستورالعمل پخت شیرینی اندازه گیری کنیم چون کریستال‌های شکر می‌توانند روی مواد دیگر داخل شیرینی تاثیر بگذارند. همچنین، مقدار شکر موجود در شیرینی می‌تواند روی قهوه‌ای شدن، بافت، ساختار نهایی، و پیوستگی دیگر مواد داخل شیرینی نیز تاثیر بگذارد.

 

شکر قهوه‌ای

شما می‌توانید مقدار شکر قهوه‌ای را هم درست مثل شکر سفید (یعنی با استفاده از یک قاشق یا یک فنجان اندازه گیری) اندازه گیری کنید، مگر اینکه داخل دستورالعمل پخت شیرینی چیزی بر خلاف این روش نوشته شده باشد. شکر قهوه‌ای رنگ روشن در بین افراد محبوب‌تر است، اما نوع تیره‌تری از این شکر نیز وجود دارد که طعم آن ملموس‌تر و قوی‌تر است. شما می‌توانید برای پختن شیرینی مورد نظر خود از هرکدام از این نوع شکرهای قهوه‌ای که خودتان دوست دارید استفاده کنید؛ مگر اینکه داخل دستورالعمل پخت شیرینی چیز دیگری نوشته شده باشد.

 

پودر شکر یا پودر قند

شما می‌توانید مقدار پودر شکر را هم درست مثل آرد اندازه گیری کنید. فقط به یاد داشته باشید که پودر شکر با گذشت زمان می‌تواند در ته ظرف ته نشین و فشرده بشود، یا حتی گلوله گلوله بشود. به همین دلیل بهتر است که حتما آن را الک کنید و بعد مقدارش را اندازه بگیرید. علاوه بر این، درست مثل آرد، اگر در دستورالعمل پخت یک نوع شیرینی با عبارت ” یک فنجان پودر شکر، الک شده”  مواجه شدید، باید در ابتدا مقدار پودر شکر را اندازه بگیرید و سپس آن را الک کنید. ولی اگر جمله “یک فنجان الک شده از پودر شکر” را مشاهده کردید، باید در ابتدا پودر شکر را الک کنید و سپس مقدار آن را اندازه بگیرید.

به طور کلی، همه چیز به مکان کلمه “الک شده” در متن بستگی دارد. اگر کلمه الک شده قبل از نام مواد تشکیل دهنده قرار گرفته باشد، باید قبل از اندازه گیری آن را الک کنید. اگر کلمه الک شده بعد از نام مواد تشکیل دهنده قرار گرفته باشد، باید بعد از اندازه گیری آن را الک کنید.

 

پودرکاکائو

شما می‌توانید مقدار پودر کاکائو را هم درست مثل آرد و پودر شکر اندازه گیری کنید. فقط به یاد داشته باشید که پودر کاکائو هم درست مثل پودر شکر، با گذشت زمان می‌تواند در ته ظرف ته نشین و فشرده بشود، یا حتی گلوله گلوله بشود. به همین دلیل بهتر است که حتما آن را الک کنید و بعد مقدارش را اندازه بگیرید.

 

نحوه اندازه گیری شیرین کننده‌های مایع

شیرین کننده‌های مایع شامل شربت افرا، شیره قند، عسل و غیره هستند. یادتان باشد که حتما این مایعات غلیظ و چسبنده را در فنجان‌های اندازه گیری خشک اندازه گیری کنید.

 

نحوه اندازه گیری مواد اولیه مایع

شما باید اندازه مایعاتی که معمولا برای درست کردن انواع شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل آب و روغن و شیر را به صورت چشمی بررسی کنید. در ابتدا مقدار مورد نیاز از این مواد را داخل یک فنجان اندازه گیری بریزید، سپس کمی خم بشوید و سطح مایع را بررسی کنید تا مطمئن شوید دقیقا روی عدد مورد نظر درج شده بر روی فنجان اندازه گیری قرار گرفته باشد.

 

نحوه اندازه گیری مواد اولیه نیمه مایع

مواد اولیه نیمه مایع شامل خامه ترش، ماست، کره بادام زمینی، سس سیب، موز پوره شده و غیره هستند. یادتان باشد که حتما این مایعات غلیظ و چسبنده را در فنجان‌های اندازه گیری خشک اندازه گیری کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید مقدار این مواد اولیه را هم درست مثل آرد و پودر شکر اندازه گیری کنید. برای ریختن مواد داخل کاسه نیز می‌توانید از یک قاشق پلاستیکی مخصوص آشپزی استفاده کنید.

 

نحوه اندازه گیری کره

کره معمولا به شکل قالب‌هایی با اندازه‌های متفاوت مثل یک دوم فنجان (یعنی معادل 8 قاشق غذاخوری) یا یک چهارم فنجان (یعنی معادل 4 قاشق غذاخوری) فروخته می‌شود. این مسئله اندازه گیری کره را برای شما بسیار راحت می‌کند. کافیست هر مقداری که در دستورالعمل پخت شیرینی ذکر شده است را از قالب کره برش بدهید. یادتان باشد که برای اندازه گیری کره حتما از یک فنجان خشک استفاده کنید. علاوه بر این، اگر در دستوراعمل پخت شیرینی نوشته شده است “کره ذوب شده”، در ابتدا کره را در حالت جامد اندازه گیری کنید، سپس آن را ذوب کنید.

 

نحوه اندازه گیری افزودنی‌های دیگر

این افزودنی‌ها عبارتند از چیپس شکلات، میوه خرد شده، مغزیات، و چیزهای دیگری که معمولا برای تزئین کردن روی انواع شیرینی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این مواد، همانطور که از نامشان پیداست، افزودنی هستند و جزو مواد اولیه شیرینی به حساب نمی‌آیند. به همین دلیل نیازی نیست که مقدار آن‌ها را خیلی دقیق اندازه گیری کنید. فقط کافیست مقدار مورد نظر خود را داخل یک فنجان اندازه گیری خشک بریزید.

 

اندازه گیری مواد اولیه شیرینی پزی با ترازوی آشپزخانه

یک فنجان همیشه یک فنجان نیست، اما یک گرم یا اونس همیشه یک گرم یا اونس است. به طور کلی اندازه‌های متریک، مانند گرم یا اونس، دقیق‌تر هستند. به همین دلیل اگر دوست دارید که بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، بهتر است مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن انواع شیرینی را با استفاده از یک ترازوی آشپزخانه اندازه گیری کنید. فقط یادتان باشد که همیشه عدد ترازو را روی 0 قرار بدهید، سپس مقدار مواد اولیه مورد نظر را اندازه بگیرید.

 

جدول اندازه گیری مواد شیرینی پزی

مواد اولیه خشک:

  • 1 قاشق غذاخوری = 3 قاشق چای خوری
  • یک هشتم فنجان = 2 قاشق غذاخوری
  • یک چهارم فنجان = 4 قاشق غذاخوری
  • یک سوم فنجان = 5 و یک سوم قاشق غذاخوری
  • یک دوم فنجان = 8 قاشق غذاخوری
  • دو سوم فنجان = 10 و دو سوم قاشق غذاخوری
  • فنجان سه چهارم = 12 قاشق غذاخوری
  • 1 فنجان = 16 قاشق غذاخوری

اندازه‌های رایج مواد اولیه در شیرینی پزی:

  • 1 فنجان آرد همه منظوره = 125 گرم
  • 1 فنجان آرد همه منظوره الک شده = 115 گرم
  • 1 فنجان آرد نان = 130 گرم
  • 1 فنجان آرد نان الک شده = 121 گرم
  • 1 فنجان آرد کیک = 115 گرم
  • 1 فنجان آرد کیک الک شده = 100 گرم
  • 1 فنجان (بسته بندی شده) شکر قهوه‌ای = 200 گرم
  • یک دوم فنجان کره = 1 قالب 115 گرمی
  • 1 فنجان چیپس شکلات = 180 گرم
  • یک دوم فنجان پودر کاکائو بدون چربی طبیعی = 41 گرم
  • 1 فنجان پودر شکر = 120 گرم
  • 1 فنجان پودر شکر الک شده = 115 گرم
  • یک چهارم فنجان آرد ذرت = 28 گرم
  • 1 فنجان گرانول شکر = 200 گرم
  • 1 قاشق غذاخوری عسل = 21 گرم
  • یک دوم فنجان شربت افرا = 156 گرم
  • 1 فنجان شیر = 227 گرم
  • یک چهارم فنجان شیره قند = 85 گرم
  • 1 فنجان جو دوسر = 80 گرم
  • یک دوم فنجان کره بادام زمینی = 135 گرم
  • 1 فنجان خامه ترش یا ماست = 227 گرم

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *