تمیز کردن یخچال و فریزر

9 روش کاربردی برای تمیز کردن یخچال و فریزر

یکی از لوازمی که دائما در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یخچال و فریزر است. همه اعضای خانواده حداقل یک بار در روز از یخچال و فریزر استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل داخل آن دائما بهم ریخته، کثیف و نامرتب می‌شود و گاهی هم بوی بدی به خود می‌گیرد. نگران نباشید، این اتفاق حتی برای مرتب‌ترین و حرفه‌ای ترین آشپزها هم رخ می‌دهد! زمانی که محیط داخل یخچال و فریزر مرتب باشد، هم راحت‌تر می‌توانیم مواد غذایی مورد نیاز خود را پیدا کنیم، هم برای آشپزی کردن انگیزه بیشتری می‌گیریم. در مقاله امروز قصد داریم شما را 9 روش ساده و کاربردی برای تمیز کردن یخچال و فریزر آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

تمیز کردن یخچال و فریزر به صورت روتین

این کار، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که همیشه باید انجام بدهید. قبل از اینکه مواد غذایی داخل یخچال را مرتب کنید، اول باید داخل آن را کاملا تمیز کنید.

در ابتدا یخچال و فریزر را کلا خالی کنید و مواد غذایی قدیمی و غذاهایی که بوی بدی به خود گرفته‌اند را داخل سطل آشغال بریزید. تمام سطوح، گوشه‌ها، طبقات، و شکاف‌های داخل یخچال و فریزر را تمیز کنید. سپس روی بسته بندی و شیشه مواد غذایی‌ای که برای یک مدت زمان طولانی داخل یخچال بوده‌اند را با یک دستمال تمیز کنید؛ مثل شیشه سس‌ها و چاشنی‌ها.

یادتان باشد که از تمیز کردن کشوهای یخچال و فریزر غافل نشوید. شما می‌توانید به راحتی این کشوها را بیرون بیاورید و داخل سینک ظرفشویی، با آب گرم و صابون بشویید. در نهایت به سراغ درزها و لاستیک‌های لبه درب یخچال و فریزر بروید و آن‌ها را هم کاملا تمیز کنید.

 

مرتب کردن مواد غذایی

بعد از اینکه محیط داخل یخچال و فریزر را خوب تمیز کردید، نوبت به آن می‌رسد که مواد غذایی داخل آن را به شکل مرتب و منظم بچینید. حتما برای شما هم پیش آمده است که مواد غذایی خاصی را تهیه کنید اما یادتان برود که از آن‌ها استفاده کنید، در نتیجه تاریخ انقضای آن‌ها بگذرد و هدر بروند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است مواد غذایی تازه و آن‌هایی که تاریخ انقضایشان نزدیک است را در قسمت جلوی یخچال و فریزر قرار بدهید تا دائم جلوش چشم‌تان باشند و فراموش نکنید که از آن‌ها استفاده کنید.

 

استفاده از سلفون

برای اینکه از ریختن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر جلوگیری کنید، می‌توانید قفسه‌های داخل یخچال و فریزر خود را با سلفون بپوشانید. درست است که سلفون کشیدن بر روی طبقات یخچال و فریزر، منظره چندان زیبایی به وجود نمی‌آورد، اما در عوض کار شما را آسانتر می‌کند. اگر این کار را انجام بدهید، دیگر نیازی نیست که دائما تمام طبقات داخل یخچال و فریزر را تمیز کنید. کافیست این لایه سلفون را بردارید و دور بیاندازید.

 

نظم دادن به مواد غذایی داخل یخچال

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام بدهید، این است که مواد غذایی را مرتب و منظم داخل یخچال و فریزر قرار بدهید؛ به عنوان مثال، هیچوقت یک شیشه سس مایونز را کنار ظرف خامه یا سبزیجات نگذارید! برای اینکه محیط داخل یخچال و فریزر کاملا مرتب و منظم باشد و راحت‌تر بتوانید مواد غذایی مورد نیاز خود را پیدا کنید، بهتر است که برای هر گروه از آن‌ها، یک جای مخصوص داخل یخچال و فریزر در نظر بگیرید؛ مثلا تمام سبزیجات را داخل یک کشو قرار بدهید،  انواع لبنیات را داخل یک طبقه بچینید، و تمام نوشیدنی‌ها را داخل درب یخچال قرار بدهید.

زمانی که برای هر گروه از مواد غذایی یک جای مخصوص در نظر می‌گیرید، تا حد زیادی از آلودگی و هدر رفتن غذاها هم جلوگیری می‌کنید؛ به عنوان مثال، اگر مرغ داخل یخچال خراب بشود، به سبزیجات و میوه‌های تازه آسیبی وارد نمی‌کند.

علاوه بر این، سعی کنید روی بسته بندی و ظرف مواد غذایی‌ای شبیه به هم هستند و تشخیص دادن آن‌ها از یکدیگر دشوار است، حتما یک برچسب بچسبانید، یا قبل از چشیدن، از آن‌ها استفاده نکنید.

 

دور ریختن مواد غذایی مانده

انجام دادن این کار به صورت هفتگی، بسیار مهم است. شما باید حداقل یک بار در هفته داخل یخچال و فریزر خود را جستجو کنید، تمام مواد غذایی را بررسی کنید، و همه غذاهای مانده و آن‌هایی که تاریخ مصرفشان گذشته است را دور بریزید.

سعی کنید برای انجام دادن این کار، یک روز مشخص در هفته را در نظر بگیرید؛ مثلا جمعه. به این ترتیب، به انجام دادن این کار عادت می‌کنید. زمانی که هر هفته داخل یخچال و فریزر خود را تمیز و مرتب کنید، هم از آلوده شدن محیط داخل آن جلوگیری می‌کنید هم متوجه می‌شوید که باید در هنگام خرید هفتگی، چه مواد غذایی جدیدی را تهیه کنید.

 

برای خود یک برنامه غذایی بنویسید

شاید از خودتان بپرسید که نوشتن یک برنامه غذایی، به تمیز و مرتب شدن محیط داخل یخچال و فریزر چه کمکی می‌کند؟ زمانی که شما یک برنامه غذایی هفتگی برای خودتان می‌نویسید و برای خرید هفتگی به فروشگاه می‌روید، فقط مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه می‌کنید. به این ترتیب هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید و مواد غذایی کمتری را دور می‌ریزید، هم محیط داخل یخچال و فریزرتان مرتب و منظم می‌ماند.

یادتان باشد بعد از اینکه برنامه غذایی هفتگی خود را نوشتید، قبل از اینکه برای خرید هفتگی منزل را ترک کنید، حتما یخچال و فریزر را بررسی کنید و ببینید که کدامیک از مواد غذایی مورد نیاز خود را دارید؛ به این ترتیب دوباره آن‌ها را نمیخرید.

 

نگهداری گوشت و مرغ و ماهی

یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند داخل یخچال رخ بدهد، این است که آب گوشت و مرغ و ماهی خام روی مواد غذایی دیگر بریزد. به همین دلیل بهتر است که همیشه این مواد غذایی را داخل قفسه پایینی یخچال خود قرار بدهید. به این ترتیب اگر آب آن‌ها پایین بریزد، فقط باید قفسه پایینی را تمیز کنید و به مواد غذایی دیگر داخل یخچال نیز آسیبی وارد نمی‌شود.

بهتر است که تخم مرغ و شیر را در بالاترین قفسه یخچال قرار بدهید تا تازه‌تر باقی بمانند.

 

برخی مواد غذایی نیاز به یخچال ندارند

بعضی از مواد غذایی (مثل بعضی از میوه‌ها و سبزیجات) نیازی به خنک ماندن ندارند. به همین دلیل بهتر است که آن‌ها را داخل یخچال قرار ندهید تا محیط داخل یخچال بیش از حد شلوغ و نامنظم نشود.  یادتان باشد که اگر محیط داخل یخچال بیش از حد شلوغ بشود، هوای خنک به درستی جریان پیدا نمی‌کند و مواد غذایی دیگری که نیاز به خنک ماندن دارند به خوبی خنک نمی‌شوند.

 

تمیز کردن سطح یخچال و فریزر

یکی از کارهایی که بیشتر افراد از انجام دادن آن غافل می‌شوند، تمیز کردن سطح بیرونی یخچال و فریزر است. یادتان باشد که همه اعضای خانواده حداقل یک بار در روز درب یخچال را باز می‌کنند. به همین دلیل، بهتر است که روزی یک بار سطح بیرون و دستگیره یخچال را تمیز کنید تا میکروب به خود جذب نکن و جای انگشت نیز روی آن باقی نماند.

به یاد داشته باشید که بعضی از یخچال‌ها، مثلا آنهایی که بدنه از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود، به مراقبت و تمیز کردن به روش ویژه‌ای نیاز دارند. پس حتما قبل از اینکه از مواد تمیز کننده خاصی بر روی یخچال و فریزر خود استفاده کنید، دفترچه راهنمای آن را خوب مطالعه کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *