خمیر یوفکا چیست؟

خمیر یوفکا چیست؟

اگر به ترکیه سفر کرده باشید یا با دستور غذاهای ترکیه‌ای آشنا باشید، حتما می‌دانید یوفکا چیست. یوفکا یک ورقه گرد و بسیار نازک از خمیر است که بدون خمیر مایه درست می‌شود و بیشتر عصرانه‌های ترکیه‌ای با آن درست می‌شوند. از یوفکا برای درست کردن نان و انواع شیرینی و بورک استفاده می‌شود. علاوه بر ترکیه این خمیر در کشورهای بالکان و خاورمیانه هم برای درست کردن انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله به تمام سوالات شما در مورد خمیر یوفکا و کاربردهای آن در آشپزی و شیرینی پزی پاسخ داده خواهد شد. 

 

خمیر یوفکا چیست؟

یوفکا یک ورقه گرد و بسیار نازک از خمیر است که بدون خمیر مایه درست می‌شود. از یوفکا برای درست کردن نان و انواع شیرینی استفاده می‌شود. برخی بر این عقیده هستند که یوفکا نسخه اولیه خمیر فیلو است. به طور دقیق‌تر، یوفکا معمولاً از آرد گندم تهیه می‌شود که با کمی نمک و آب مخلوط شده و به صورت خمیر در می‌آید.

در ترکیه برای تهیه یوفکا، خمیر را حدود نیم ساعت استراحت می‌دهند و بعد ورز داده می‌شود و با وردنه‌ای بزرگ به شکل ورق‌های بزرگ و گرد و نازک رول می‌شود. بعد از اینکه این ورق‌ها آماده شدند، دو روی خمیر فیلو باید برای 2 الی سه دقیقه پخته شوند. 

مشاهده و خرید

انواع خمیرهای یوفکا

انواع مختلفی از یوفکا در ترکیه آماده می‌شوند و به فروش می‌رسند. یک نوع یوفکا که به صورت تازه در ترکیه به فروش می‌رسد که برای مصرف روزانه است و زمان انقضای کوتاهی دارد. نوع دیگر یوفکا به صورت منجمد به فروش می‌رسد، این نوع خمیر برای درست کردن انواع شیرینی و بورک و باقلوا استانبولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خمیرها در بسته‌بندی‌هایی عرضه می‌شوند که هوا به داخل آن نفوذ نمی‌کند و ماندگاری بیشتری دارد. 

این نوع یوفکا معمولا خشک است و قبل از مصرف باید کمی با آب مرطوب شود. بعد از مرطوب کردن این خمیر با آب روی آن را با پارچه می‌پوشانند و برای چند دقیقه استراحت می‌دهند تا نرم و لطیف شوند. 

 

تفاوت خمیر فیلو، یوفکا و خمیر هزارلا

خمیر هزارلا خمیری است که چندین بار رول می‌شود تا خمیری ایجاد شود که هنگام پخت پف کند و بافتی لایه لایه مثل کروسان و شیرینی کره‌ای ایجاد کند. خمیر فیلو خمیری است نازک و ورقه‌ای که با کره آب شده چرب می‌شود و بعد از پخت مثل خمیر هزارلا بافتی لایه‌ای ایجاد می‌کند. یوفکا، ورقه‌هایی از خمیر هستند که ضخامتی بیشتر از خمیر فیلو دارند و برای درست کردن انواع شیرینی و بورک استفاده می‌شوند. 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *