راهنمای خرید سرویس قابلمه و ماهیتابه

راهنمای خرید سرویس قابلمه و ماهیتابه

مهم نیست که شما یک آشپز حرفه‌ای باشید یا فردی که گاهی اوقات آشپزی می‌کند؛ وجود یک سرویس قابلمه با کیفیت در هر آشپزخانه‌ای ضروری است. قابلمه وسیله‌ای است که تقریبا هر روز در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل، بهتر است که کمی بیشتر برای خرید آن هزینه کنید و یک سرویس با کیفیت تهیه کنید که هم چند اندازه متفاوت و کاربردی داشته باشد، هم دوام زیادی داشته باشد. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه انتخاب و خرید یک سرویس قابلمه و ماهیتابه مناسب آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

اولین کاری که شما باید انجام بدهید این است که مشخص کنید چه نوع وسایل آشپزی برای قرار دادن روی اجاق گاز شما مناسب خواهند بود. بسیاری از برندهای تولید کننده قابلمه و ماهیتابه، نمادهایی را در زیر لوازم آشپزخانه خود حک می‌کنند تا نشان دهند که کدام منبع برق یا منبع گرمایشی برای آن‌ها مناسب است. اگر سرویس قابلمه‌ای که انتخاب کرده‌اید این نمادها را ندارد، بهتر است برای اینکه مطمئن شوید از فروشنده کمک بگیرید. اگر هم قصد خرید آنلاین سرویس قابلمه را دارید، بهتر است حتما قبل از نهایی کردن خرید خود مشخصات محصول مورد نظر را به طور کامل بررسی کنید.

 

گاز سرامیکی

شما می‌توانید از هر جنس قابلمه‌ای به جز مس، استیل ضد زنگ با بدنه مسی که در معرض شعله گاز قرار می‌گیرد، و شیشه، بر روی یک گاز سرامیکی استفاده کنید. قبل از خرید، حتما مطمئن بشوید که زیر قابلمه مورد نظر شما کاملا صاف است و به خوبی روی شعله گاز قرار می‌گیرد. شما می‌توانید روی یک گاز سرامیکی، از یک قابلمه چدنی سنتی نیز استفاده کنید؛ اما در صورتی که آن را روی صفحه گاز نکشید چون ممکن است به سطح گاز و صفحه شعله آن صدمه وارد کنید.

سرویس قابلمه و ماهیتابه

سرویس قابلمه 20 پارچه جی فی نی

  • تعداد پارچه: 20 پارچه
  • کشور مبداء برند: ایتالیا

مشاهده و خرید

 

گاز الکتریکی

شما می‌توانید از هر جنس قابلمه‌ای به جز مس، بر روی یک گاز الکتریکی استفاده کنید.

 

اجاق گاز معمولی

شما می‌توانید از هر جنس قابلمه‌ای بر روی یک اجاق گاز معمولی استفاده کنید. بهتر است که از قابلمه‌های سبک وزن استفاده کنید تا حرکت دادن و کنترل کردن آن‌ها بر روی گاز برای شما راحت‌تر باشد. علاوه بر این، قابلمه‌هایی که بدنه نازک‌تری دارند، نسبت به آن‌هایی که بدنه ضخیمی دارند، درجه حرارت را برای مدت زمان کمتری در خود نگه می‌دارند. در نتیجه راحت‌تر وسریع‌تر خنک می‌شوند.

به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه درجه حرارت گاز را طوری تنظیم کنید، که بیش از حد در زیر قابلمه پخش نشود؛ چون در این حالت هم گاز را هدر می‌دهید و هم ممکن است که دستگیره قابلمه شما بسوزد.

 

اجاق گاز هالوژنی

شما می‌توانید از هر جنس قابلمه‌ای به جز مس، استیل ضد زنگ با بدنه مسی که در معرض شعله گاز قرار می‌گیرد، و قابلمه‌هایی که قسمت زیرین آن‌ها تنها از یک لایه نازک تشکیل شده است، بر روی یک گاز هالوژنی استفاده کنید. سعی کنید برای این مدل گاز از قابلمه‌ای استفاده کنید که رنگ قسمت زیرین آن تیره باشد؛ چون در غیر این صورت، ممکن است محدود کننده حرارتی گاز هالوژنی به شکل خودکار گاز را خاموش کند تا از گرم شدن بیش از حد شیشه جلوگیری کند.

 

اجاق گاز القائی

این مدل گاز در حال حاضر بسیار محبوب است، اما ممکن است متوجه بشوید که نمی‌توانید از گرمای القایی آن استفاده کنید. گازهای القائی یک چراغ هشدار دهنده دارند و اگر شما از قابلمه مناسبی بر روی آن‌ها استفاده نکنید، این چراغ شروع می‌کند به چشمک زدن. گاهی اوقات نیز در این شرایط اصلا گاز روشن نمی‌شود. شما باید بر روی این مدل گاز فقط از یک قابلمه چدنی یا استیل استفاده کنید که در مواد تشکیل دهنده آن‌ها فلزهای مغناطیسی وجود دارد. یک قابلمه آلومینیومی یا مسی (مس خالص) برای استفاده کردن بر روی این مدل گاز اصلا مناسب نیستند؛ مگر اینکه مواد تشکیل دهنده قسمت زیرین آن دارای یک فلز مغناطیسی باشد.

سرویس قابلمه و ماهیتابه

سرویس قابلمه 20 پارچه ام جی اس

  • تعداد پارچه: 20 پارچه
  • کشور مبداء برند: ایران

مشاهده و خرید

 

گاز رو میزی

شما می‌توانید از هر جنس قابلمه‌ای، بر روی یک گاز رو میزی استفاده کنید.

 

در ادامه، چند نکته مهم و کاربردی را برای شما شرح می‌دهیم که بهتر است قبل از خرید یک سرویس قابلمه و ماهیتابه، آن‌ها را در نظر بگیرید.

 

در هنگام خرید سرویس قابلمه چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در ابتدا مشخص کنید که قصد دارید سرویس قابلمه خود را در چه قسمتی از آشپزخانه قرار بدهید. علاوه بر این، اگر ماشین ظرفشویی دارید، بهتر است سرویس قابلمه‌ای انتخاب کنید که بتوانید آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار بدهید.

 

جنس قابلمه

جنس قابلمه نیز نکته مهم دیگری است که باید حتما آن را در نظر داشته باشید. به طور کلی، قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها از این مواد ساخته می‌شوند:

سرویس قابلمه و ماهیتابه

سرویس قابلمه 9 پارچه کرکماز مدل Alfa

  • تعداد پارچه: 9 پارچه
  • کشور مبداء برند: ترکیه
  • ساختار بدنه: استیل

مشاهده و خرید

 

قابلمه آلومینیومی

بسیاری از قابلمه‌های آلومینیومی دارای یک پوشش لعابی در قسمت بیرونی و یک پوشش نچسب در قسمت داخلی خود هستند. این مسئله باعث می‌شود که قابلمه شما در برابر خراشیده شدن و لک شدن مقاوم بشود و علاوه بر این، تمیز کردن آن نیز بسیار آسانتر بشود. همچنین شما می‌توانید یک قابلمه آلومینیوم چدنی تهیه کنید که بسیار شبیه به قابلمه چدنی عادی است، با این تفاوت که وزن مناسب‌تری دارد و حرارت گاز را به خوبی به غذای داخل قابلمه منتقل می‌کند. بهتر است به یاد داشته باشید که قابلمه‌های آلومینیومی بدون پوشش، برای پخت و پز غذاهای اسیدی مناسب نیستند.

 

قابلمه چدنی

چدن ماده‌ای است که با سرعت کمی گرم می‌شود، اما گرما را به خوبی حفظ می‌کند. به همین دلیل برای پختن انواع گوشت با سرعت و درجه حرارت کم و به شکل یکدست بسیار مناسبت است. علاوه بر این، اگر دوست دارید که گوشت غذای خیلی خشک نشود و کمی آبدار باشد، می‌توانید برای پختن آن از یک قابلمه چدنی استفاده کنید. با این حال، بهتر است بدانید که وقتی غذای خود را داخل یک قابلمه چدنی می‌پزید، تا مدتی بعد از اینکه شعله اجاق گاز را خاموش می‌کنید، فرآیند پخت غذا ادامه پیدا خواهد کرد.

یک قابلمه از جنس چدن به راحتی و خود به خود زنگ می‌زند. به همین دلیل این مدل قابلمه‌ها معمولاً دارای یک پوشش داخلی نچسب یا یک لایه محافظ نازک زجاجی (شبه شیشه) خارجی هستند. زجاجی یگ ماده جایگزین برای پوشش نچسب قابلمه است که یک لایه برای محافظت از قابلمه در برابر زنگ زدگی بر روی آن ایجاد می‌کند. علاوه بر این، شستشوی آن نیز بسیار آسان است.

قابلمه‌های چدنی که یک لایه محافظ ندارند، برای شستشو با استفاده از ماشین ظرفشویی اصلا مناسب نیستند. اما تقریبا تمام قابلمه‌های چدنی دارای یک پوشش داخلی نچسب یا یک لایه محافظ نازک خارجی هستند.

به یاد داشته باشید که قابلمه‌های چدنی سنگین هستند و بهتر است از آن‌ها برای پخت و پز بر روی یک اجاق گاز بزرگ استفاده کنید. البته شما می‌توانید این مدل قابلمه را روی هر مدل گاز دیگری (از جمله گاز القائی) هم استفاده کنید؛ اما در این حالت بهتر است به جای اینکه در هنگام جا به جا کردن قابلمه آن را بکشید، بلندش کنید و جا به جا کنید تا به سطح گاز شما صدمه‌ای وارد نشود.

سرویس قابلمه و ماهیتابه

سرویس قابلمه 26 پارچه ام جی اس

  • تعداد پارچه: 26 پارچه
  • کشور مبداء برند: آلمان
  • ساختار بدنه: چدن
  • جنس روکش: گرانیت

مشاهده و خرید

 

قابلمه مسی

به دلیل اینکه فلز مس گرما را به خوبی به غذا منتقل میکند، قابلمه‌های مسی بسیار گران قیمت هستند، اما در عین حال دوام زیادی هم دارند. از آنجایی که این فلز میتواند نسبت به غذاهای اسیدی، از جمله ماهی و گوشت واکنش شیمیایی نشان بدهد، این قابلمه‌ها معمولا با یک لایه قلع و یا فولاد ضد زنگ اندود میشوند تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری بشود. اگر قابلمه مسی شما چنین لایه محافظی را ندارد، بهتر است که فقط به عنوان دکور آشپزخانه از آن استفاده کنید. بهتر است که قابلمه مسی خود را با استفاده از یک پولیش مخصوص مس تمیز کنید تا دوام بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، اگر سطح گاز شما شیشه‌ای است، سعی کنید از یک قابلمه مسی بر روی آن استفاده نکنید.

 

قابلمه از جنس آلومینیوم آنودایز شده سخت

سطح این مدل قابلمه‌ها که معمولا به رنگ خاکستری تیره یا مشکی هستند، به روش الکترو شیمیایی اکسید می‌شود تا یک قابلمه سفت و محکم ساخته بشود. این فرآیند از خرد شدن، ترک خوردن، لایه لایه شدن، و یا ایجاد واکنش شیمیایی قابلمه با مواد غذایی اسیدی جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید برای هم زدن غذا داخل این مدل قابلمه، از لوازم فلزی هم استفاده کنید. اما ممکن است که قابلمه شما کمی خش بیوفتد. قابلمه‌های آلومینیومی آنودایز شده معمولا برای شستشو داخل ماشین ظرفشویی مناسب نیستند، اما سطح آن‌ها کاملا نچسب است. علاوه بر این، این مدل قابلمه‌ها وزن بسیار سبکی دارند و خیلی زود هم داغ می‌شوند.

قیمت یک قابلمه از جنس آلومینیوم آنودایز شده سخت کمی گران است، اما در عوض هم بسیار کاربردی است، هم دوام بالایی دارد، و هم می‌توانید از آن برای غذا درست کردن بر روی هر مدل گازی (به جز گاز القائی) استفاده کنید.

 

قابلمه از جنس استیل ضد زنگ

قابلمه‌هایی که جنس آن‌ها از استیل ضد زنگ است، دوام بسیار زیادی دارند، اما قیمت آن‌ها می‌تواند گران باشد. معمولا مواد غذایی به کف این مدل قابلمه می‌چسبند، به همین دلیل ممکن است مجبور شوید از مقدار روغن بیشتری برای پخت و پز استفاده کنید. این ماده رسانای خوبی برای گرما نیست، به همین دلیل معمولا قسمت زیرین آن را با یک لایه آلومینیوم یا مس اندود می‌کنند. یکی از مزایای قابلمه استیل این است که می‌توانید با خیال راحت آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار بدهید و علاوه بر این، در مجاورت با هیچ ماده غذایی‌ای از خود واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهد. گرمای بیش از حد و مواد معدنی موجود در آب می‌توانند بر روی این مدل قابلمه یک اثر “رنگین کمانی” ایجاد کنند، اما یک پاک کننده با کیفیت و مخصوص استیل ضد زنگ، می‌تواند این اثر را پاک کند.

سرویس قابلمه و ماهیتابه

سرویس قابلمه 8 پارچه دبلیو ام اف

  • تعداد پارچه: 8 پارچه
  • کشور مبداء برند: آلمان
  • ساختار بدنه: استیل
  • جنس روکش: استیل

مشاهده و خرید

 

روکش قابلمه

روکش لعابی

از این روکش معمولاً در قابلمه‌های آلومینیومی، چدنی یا استیل استفاده می‌شود. قیمت این مدل قابلمه بسته به نوع فلزی که از آن ساخته می‌شود، متفاوت است. قابلمه‌هایی که روکش آن‌ها لعابی است، معمولا روغن را بیرون نمی‌پاشند، به راحتی خراشیده نمی‌شوند، یا نسبت به مواد غذایی مختلف از خود واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند. ولی اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری نکنید، ممکن است سطحشان ورقه ورقه بشود.

اگر لایه لعابی خیلی نازک باشد، ممکن است گاهی اوقات گرما به شکل یکدست به مواد غذایی منتقل نشود. در نتیجه غذا می‌سوزد و به کف قابلمه می‌چسبد. به همین دلیل بهتر است که یک قابلمه خیلی سبک انتخاب نکنید.

 

روکش نچسب

این مدل روکش قابلمه برای سرخ کردن غذاها و درست کردن انواع سس یک گزینه ایده‌آل است. این مدل روکش از چسبیدن مواد غذایی به کف قابلمه جلوگیری می‌کند، نیاز به مصرف روغن اضافی را کاهش می‌دهد و تمیز کردن قابلمه را نیز بسیار آسان‌تر می‌کند.

معمولا تمام ظروف آشپزخانه از جمله قابلمه‌هایی از جنس آلومینیوم، چدن و استیل ضدزنگ، دارای یک پوشش نچسب هستند، اما اینکه یک مدل با کیفیت از این لوازم را انتخاب کنید، مسئله بسیار مهمی است. سعی کنید سرویس قابلمه خود را از یک برند معتبر تهیه کنید. علاوه بر این، بهتر است که روکش قابلمه مورد نظر از جنس تفلون یا سیلور استون باشد که مواد بسیار با کیفیتی هستند.

به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن قابلمه‌های خود هرگز از سیم ظرفشویی استفاده نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود که به مرور زمان، روکش نچسب قابلمه از بین برود.

 

اندازه و وزن قابلمه

اندازه قابلمه‌ها با قطر آن‌ها مشخص می‌شود. معمولا قطر کوچک‌ترین سایز قابلمه 14 سانتی متر است. اگر قصد دارید که یک قابلمه بزرگ تهیه کنید، بهتر است این مسئله را در نظر بگیرید که وقتی درون قابلمه با مواد غذایی پر بشود، وزن آن بالا می‌رود و در نتیجه، بلند کردن آن سخت‌تر خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که سایز قابلمه را مطابق با نیازهای خود انتخاب کنید و علاوه بر این، حتما قابلمه‌ای انتخاب کنید که دو عدد دستگیره داشته باشد و بلند کردن آن (به خصوص زمانی که قابلمه پر و داغ است) برایتان راحت‌تر باشد.

سرویس قابلمه و ماهیتابه

سرویس قابلمه 7 پارچه مدل گرانیتی

  • تعداد پارچه: 7 پارچه
  • جنس روکش: تفلون

مشاهده و خرید

 

چند نکته مهم و کاربردی در مورد سرویس قابلمه

قابلیت شستشو با استفاده از ماشین ظرفشویی

معمولا قابلمه‌هایی که دستگیره پلاستیکی یا استیل دارند را می‌توانید با استفاده از ماشین ظرفشویی بشویید، اما قابلمه‌هایی که دستگیره چوبی دارند، برای قرار دادن داخل ماشین ظرفشویی اصلا مناسب نیستند.

به عنوان یک قاعده کلی، ما به شما توصیه می‌کنیم که قابلمه‌های خود را با استفاده از ماشین ظرفشویی نشویید؛ چون این کار باعث می‌شود که طول عمر قابلمه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. به خصوص اگر غذا سوخته باشد و به کف قابلمه چسبیده باشد، بهتر است که برای مدتی قابلمه خود را با آب و مواد شوینده خیس کنید و بعد آن را با دست بشویید تا جدا کردن مواد غذایی و شستن قابلمه برایتان راحت‌تر بشود. علاوه بر این، اگر قابلمه‌هایی که یک روکش نچسب مثل تفلون دارند را با استفاده از ماشین ظرفشویی بشویید، به مرور زمان این لایه نچسب پوسته پوسته شده و از بین می‌رود.

 

کف صاف

قابلمه‌ای که قسمت زیرین آن صاف است (بر خلاف قابلمه‌ای که قسمت زیرین آن کمی برآمده است)، تمام گرما را از گاز جذب کرده و به مواد غذایی منتقل می‌کند. به همین دلیل، بهتر است که در هنگام انتخاب و خرید سرویس قابلمه، این نکته را در نظر داشته باشید؛ به خصوص اگر گاز شما برقی است.

سرویس ماهیتابه و قابلمه

سرویس قابلمه 16 پارچه هوم کینگ

  • تعداد پارچه: 16 پارچه
  • کشور مبداء برند: چین
  • ساختار بدنه: چدن

مشاهده و خرید

 

قابلیت قرار دادن قابلمه داخل فر

قابلمه‌های چند منظوره‌ای داخل بازار موجود هستند که با استفاده از آن‌ها، هم می‌توانید بر روی اجاق گاز غذا درست کنید، هم داخل فر. اگر قصد خرید چنین قابلمه‌ای را دارید، حتما جنس دسته آن را چک کنید و مطمئن شوید که برای قرار دادن داخل فر مناسب است. علاوه بر این، حداکثر دمایی که قابلمه می‌تواند تحمل کند را هم در نظر بگیرید.

 

قابلیت خنک نگه داشتن دستگیره قابلمه

اگر دستگیره‌های یک قابلمه ضخیم و بلند باشند، زیاد از حد داغ نمی‌شوند و علاوه بر این، شما می‌توانید خیلی راحت‌تر قابلمه پر را بلند کنید.

 

درب قابلمه

درب قابلمه باید به گونه‌ای ساخته بشود که هم روی قابلمه فیکس بشود، هم مقداری فضای خالی داشته باشد و به بخار اجازه عبور بدهد؛ به خصوص اگر روی درب قابلمه سوراخی برای رسیدن به این هدف وجود نداشته باشد.

 

نکات ایمنی

  1. هرگز یک قابلمه خالی را روی شعله گاز یا داخل یک فر داغ قرار ندهید.
  2. سعی کنید برای اینکه قابلمه زودتر خنک بشود، آن را داخل آب سرد قرار ندهید یا روی آن آب سرد نیریزید؛ چون این کار باعث میشود که کف قابلمه شما به مرور زمان خراب بشود. بهتر است که همیشه کمی صبر کنید و اجازه بدهید که قابلمه به آرامی خنک بشود و سپس آن را بشویید.
  3. اگر سطح قابلمه شما نچسب است، در هنگام تمیز کردن آن خیلی مراقب باشید. هرگز برای تمیز کردن این مدل قابلمه از سیم ظرفشویی و یک اسکاچ زبر استفاده نکنید تا روکش نچسب آن به مرور زمان از بین نرود.
  4. برای اینکه بتوانید غذای سوخته را راحت‌تر از کف قابلمه خود پاک کنید، در ابتدا نصف قابلمه را با آب پر کنید و یک قرص مخصوص ماشین ظرفشویی یا مقداری ماده شوینده داخل آن بریزید. سپس این محلول را برای مدت 10 دقیقه بجوشانید و بعد قابلمه خود را بشویید.
  5. حتما قبل از اینکه قابلمه را داخل کابینت آشپزخانه قرار بدهید، مطمئن بشوید که هم خود قابلمه و هم درب آن به طور کامل خشک شده باشد. در غیر این صورت، قابلمه شما بوی بدی به خود میگیرد و علاوه بر این، به مرور زمان زنگ می‌زند.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *