طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ به همراه فوت و فن‌ها

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ به همراه فوت و فن‌ها

خورش فسنجان یکی از خورشت‌های اصیل ایرانی است. در پخت این خورش از مغز گردو، رب انار ترش یا شیرین به دلخواه، قطعات کوچک گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود و با پلو سرو می‌شود. فسنجان خوراک سنتی گیلکی است و در اکثر مناطق ایران درست می‌شود. جدای مغز گردو که ماده اصلی فسنجان است، سایر مواد با توجه به سلیقه آشپز یا ذائقه آن اقلیم انتخاب می‌شود. به‌طور مثال در شمال کشور و به خصوص درمناطق گیلک نشین در طبخ فسنجان از گوشت پرندگان شکار استفاده می‌شود. در مرکز ایران در طبخ فسنجان از گوشت قرمز چهارپایان و گوشت چرخ کرده به صورت قل قلی ریز استفاده می‌کنند. طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ را در فودوتو بخوانید.

 

نکات مهم در طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

برای پخت خورشت فسنجان از انواع گوشت می‌توانید استفاده کنید. برای درست کردن فسنجان با گوشت قل قلی هم می‌توانید از گوشت گوساله استفاده کنید. البته همانگونه که قبلا هم به شما گفتیم تهیه خورشت با گوشت گوسفند طعم و مزه بهتری نسبت به سایر گوشت‌ها دارد.

در یک روش دیگر پخت فسنجان ابتدا می‌توانید پیاز سرخ شده و گردو آسیاب شده را با هم تفت داده و با اضافه کردن مقداری آب بگذارید تا بخوبی بپزد. مرغ نیم‌پز شده را کمی درون روغن تفت بدهید و سرخ کنید بعد به خورشت اضافه کنید و بعد از آن شکر و رب انار را اضافه کنید.

برای به روغن افتادن خورشت فسنجان، داخل آن یک قالب کوچک یخ بیاندازید. همانطور که گفتیم این کار به روغن افتادن خورشت را سریع‌تر می‌کند ولی الزامی نیست. ولی خورشتی که روغن می‌اندازد ظاهر زیباتری دارد.

برای پخت فسنجان مغز گردو را آسیاب کرده و در خورشت بکار می‌برند. خورشت فسنجان به‌طور کل خوراکی پر هزینه است و گاهی دیده شده جهت به صرفه بودن از سایر مغزها (مغز کنجد) هم استفاده شده‌است. البته طعم خورشتی که با گردو تهیه شده نسبت به کنجد بسیار متفاوت است.

اگر به دنبال تهیه خورشت فسنجان تیره هستید، باید بدانید که رب اناری را انتخاب کنید که تیره باشد. در غیر اینصورت غذای شما روشن‌تر از آن چیزی خواهد شد که انتظار آن را دارید.

 

 

چیکار کنیم خورشت فسنجان غلیظ شود؟

در تهیه یک خورشت جا افتاده معمولا کم آب بودن و به روغن افتادن خورشت مهم است. مدت زمان و حرارت ملایم می‌تواند خورشت را به خورشت جا افتاده تبدیل کند. برای این منظور برخی در دو نوبت به فواصل داخل خورشت یخ می‌اندازند تا خورشت به روغن بیفتد. البته اینکار زمان به روغن افتادن خورش را تسریع می‌کند. البته اگر در مدت طولانی و با حرارت ملایم خورشت پخته شود نیازی به اینکار نخواهد بود.

 

برای خوش عطر شدن خورشت فسنجان می‌توانید کمی به آن زعفران دم کرده نیز اضافه کنید.

 

سالاد مناسب کنار فسنجان چیست؟

بهترین سالادی که می‌توان کنار فسنجان سرو کرد، سالاد کاهو است. هم خنک است که می‌تواند گرمی غذا را کنترل کند هم با سس مایونز بسیار خوش خوراک خواهد بود. همچنین برخی از کاربران سالاد شیرازی را معرفی کردند که نظر من خیلی مناسب سرو کردن کنار فسنجان نیست.

 

سایر خورشت‌های خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید

 

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

خورشت فسنجان یکی از لذیذترین خورشت‌های ایرانی است که با گردو، رب انار و گوشت درست می‌شود.
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 4 ساعت
زمان کل 4 ساعت 30 دقیقه
تعداد 6 نفر

مواد لازم

  • 1 عدد مرغ
  • 500 گرم گردو چرخ کرده
  • پیاز سرخ شده
  • 5 قاشق غذاخوری رب انار
  • شکر
  • نمک، زردچوبه، زعفران

دستور العمل‌

  • ابتدا مرغ را با پیاز و دو سه لیوان آب و کمی نمک می‌گذاریم نیم پز شود. در مرحله بعد گردوی چرخ کرده را به مخلوط اضافه می‌کنیم و حرارت را ملایم می‌کنیم.
  • سپس آب انار یا رب انار را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم خورشت آهسته بجوشد تا مرغ کاملا بپزد و خورشت جا بیفتد. در صورت ترش بودن خورشت کمی شکر اضافه می‌کنیم.
  • خورشت فسنجان باید بعد از آماده شدن کاملا به روغن بیفتد و آب نداشته باشد. همچنین در صورتی که مرغ پخته شد و خورشت جا نیفتاد مرغ را خارج کرده و موقع کشیدن داخل خوش قرار می‌دهیم.
  • توضیح آنکه معمولا چاشنی فسنجان آب انار یا رب انار است ولی ممکن است به جای آن‌ها کمی آبلیمو و شکر و زعفران ساییده مصرف کرد.
  • در خورشت فسنجان آلو نیز می‌توان ریخت. و خورشت فسنجان را با مرغابی نیز می‌توان تهیه کرد. در صورتیکه رب انار مصرف کردیم یکی دو لیوان آب زیادتر می‌ریزیم زیرا فسنجان باید با آب بیشتر و مدت طولانی‌تر بجوشد تا روغن بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز