طرز تهیه عدسی

طرز تهیه عدسی لعاب دار با سیب زمینی و رب + فوت و فن

عدسی یا آش عدس، نوعی خوراک است که ماده اصلی آن را عدس تشکیل می‌دهد. این آش یکی از آش‌های اصیل ایرانی است که تقریباً در تمامی نقاط کشور طبخ و بسیار مقوی، ساده و کم هزینه است و معمولاً به عنوان صبحانه خورده می‌شود اما می‌توان در وعده های دیگر هم همراه با نان سرو شود. طرز تهیه عدسی را در فودوتو بخوانید.

 

چگونه عدسی لعاب دار درست کنیم؟

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران از ما سوال می‌کنند این است که چه اقداماتی انجام دهیم تا عدسی لعاب دار شود. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که، گندم خرد شده را می‌توانید از مواد حذف کنید اما استفاده از آن باعث لعاب بهتر عدسی می‌شود و طعم خوبی هم در کنار عدس ایجاد می‌کند.

روش دیگر برای لعاب دار کردن عدسی عبات است از: حدودا 15 دقیقه قبل از پذیرایی، برای عدسی 4 نفری، 1 قاشق چایخوری آرد ذرت را در آب سرد حل كنید و به عدسی اضافه کنید و پیوسته آن را هم بزنید. حالا بگذارید عدسی 15 دقیقه بجوشد. سپس آن را در ظرف مناسبی بكشید. در این‌صورت عدسی لعاب دار و غلیظ خواهید داشت.

روش دیگر این است که یک عدد سیب زمینی به غذا اضافه کنید. سیب زمینی باعث ایجاد لعاب در غذا می‌شود که این روش یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید هنگام تهیه عدسی انجام دهید.

 

نکات مهم در طرز تهیه عدسی

راه‌های مختلفی برای خوش طعم کردن این غذا وجود دارد اما، میتوانید مقداری از آب را با آب مرغ جایگزین کنید یا از عصاره مرغ یا گوشت آماده استفاده کنید. البته این موضوع کاملا به سلیقه و طبع شما بستگی داشته و اختیاری است.

یکی از موادی که باعث می‌شود که کمتر به سراغ حبوبات برویم و از اضافه کردن آن به برنامه غذایی چشم‌پوشی کنیم این است که باعث ایجاد نفخ شکم می‌شوند. برای از بین بردن نفخ عدس را به مدت 4 ساعت پیش از پخت در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم زمان پخت کاهش یابد.

اگر عدسی شور شد، خیلی ساده می‌توانید یک عدد سیب زمینی متوسط را به آن اضاف کنید و در انتهای پخت آن را خارج کرده و بیرون بیاندازید؛ این کار باعث می‌شود شوی غذا گرفته شود و مزه دلنشین یک غذای مقوی را تجربه کنید.

توصیه ما و بسیاری از آشپزهای حرفه‌ای این است که بهتر است ادویه‌ها را در مراحل پایانی به غذا اضافه کنید؛ زیرا علاوه بر اینکه باعث دیرپز شدن غذا می‌شود، عطر و بوی ادویه‌ها در مراحل پایانی ماندگارتر خواهد بود و هنگام سرو غذا بوی غذا در خانه خواهید پیچید.

 

کدام نوع عدس مناسب است؟

عدس بسته‌بندی بخرید. توجه کنید که بسته‌بندی آن چروک و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتی در کاسه‌ای از آب آن را خیس می‌کنید، عدس‌ها ته ظرف باقی بمانند و به سطح آب نیایند. به علاوه از خریدن عدس‌های فله‌ای نیز خودداری کنید زیرا امکان دیرپز بودن آن‌ها وجود دارد.

 

روش پخت عدسی با قارچ

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید علاوه بر سیب زمینی از قارچ هم در عدسی استفاده کنید برای مقدار مواد که در این دستورپخت قرار دادیم می‌توانید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم قارچ اضافه کنید. قارچ را با مقداری روغن و آبلیمو تفت دهید سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی به آن اضافه کنید. استفاده از آبلیمو برای سرخ کردن قارچ باعث می‌شود که رنگ قارچ تیره نشود.


سایر غذاهای خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید


 

طرز تهیه عدسی

عدسی یا آش عدس، نوعی خوراک است که ماده اصلی آن را عدس تشکیل می‌دهد. این آش یکی از آش‌های اصیل ایرانی است که تقریباً در تمامی نقاط کشور طبخ و بسیار مقوی، ساده و کم هزینه است
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
زمان کل 55 دقیقه
تعداد 4

مواد لازم

  • ½2 پیمانه عدس
  • 1 عدد پیاز
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 1 عدد سیب زمینی
  • 2 قاشق غذاخوری روغن
  • نمک، فلفل و زردچوبه

دستور العمل‌

  • ابتدا عدس‌ها را پاک کنید و با آب خوب بشویید تا هرگونه گرد و خاک و آلودگی آن رفع شود. بعد از شستن عدس‌ها روی آن‌ها آب بریزید و بگذارید برای چند ساعت خیس بخورند.
  • یک قابلمه مناسب برای پخت عدس‌ها انتخاب کنید زیرا حجم عدس‌ها بعد از پخت دو تا سه برابر می‌شود. درون قابلمه مقداری روغن بریزید. پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کرده و با روغن تفت دهید.
  • بعد از اینکه پیازها طلایی شدند زرد چوبه و فلفل و نمک را اضافه کنید و برای 2 الی 3 دقیقه دیگر تفت بدهید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. استفاده از رب گوجه فرنگی در دستور پخت عدسی اختیاری است.
  • در این مرحله عدس‌هایی که خیس شده بودند را به محتویات قابلمه اضافه کنید و روی عدس‌ها 6 الی 7 پیمانه آب بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید.
  • بعد از به جوش آمد آب شعله گاز را کم کنید و بگذارید عدس‌ها برای نیم ساعت بپزند. در این مرحله سیب زمینی‌های نگینی خرد شده را نیز به عدس اضافه کنید و اجازه دهید برای نیم ساعت دیگر مواد با شعله متوسط بپزند. بعد از پخت کامل عدس‌ها، عدسی را در کاسه‌ای ریخته با کمی پیازداغ تزئین کنید.
  • منبع: yummynotes

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز