طرز تهیه قورمه سبزی به همراه فوت و فن‌های پخت

طرز تهیه قورمه سبزی به همراه فوت و فن‌های پخت

قورمه سبزی مشهورترین خورشت ایرانی است که برای تهیه آن از انواع سبزی‌های معطر مانند: جعفری، پیازچه، گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود. در کنار این سبزیجات، لوبیا قرمز و یا لوبیا چیتی و گوشت گوسفندی از موادی هستند که برای تهیه این خورشت از آن استفاده می‌شود. همچنین از لیموی عمانی و یا گرد لیمو به عنوان چاشنی این غذا استفاده می‌شود. این خورشت نیز معمولا با برنج و ته دیگ سرو می‌شود. شهرت قورمه سبزی جهانی است و بسیاری در سراسر جهان این خورشت ایرانی را می‌شناسند و بسیاری از ولاگرها در خصوص آن صحبت کرده‌اند در مجله آشپزی فودوتو طرز تهیه قورمه سبزی را بخوانید.

 

گوشت خورشت قورمه سبزی کدام است؟

استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بسته به ذایقه شما دارد اما با گوشت گوسفند خورشت خوشمزه‌تر خواهد بود. همچنین گوشت خورشت می‌تواند دارای استخوان و یا بدون استخوان باشد. از گوشت راسته نیز می‌توان برای تهیه قرمه سبزی استفاده کرد.

 

نکات مهم در طرز تهیه قورمه سبزی

برای بهتر جا افتادن خورشت بیشتر آشپزهای معروف توصیه کرده‌اند که سبزی را بیشتر خرد کنید، من هم این نکته را در آشپزی‌ام رعایت کردم و نتیجه درست آن را دیده‌ام. پس خرد کردن سبزی قورمه را جدی بگیرید. در هنگام استفاده از شنبلیله بسیار دقت به خرج دهید، زیرا مقادیر بیشتر از آن چیزی که در این دستور پخت به آن اشاره کردیم، باعث تلخ شدن خورشت خواهد شد. اگر سبزی هنگام خرد کردن آب انداخت آب آن را دور نریزید و به خورشت اضافه کنید. البته اگر از سبزی تازه برای طبخ این خورشت خوشمزه استفاده می‌کردید.

یک تکنیک خوب برای روغن انداختن خورشت این است که هنگامی که شعله زیر خورشت را خاموش کردید، چند قطعه یخ به خورشت اضافه کرد تا روغن بیندازد. گوشت قرمه سبزی نباید خیلی ریز باشد. اندازه گردویی درشت مطلوب است. زیرا گوشت به خصوص گوشت گوسفندی بعد از سرخ کردن و پختن بسیار کوچک می‌شود. همچنین گوشت خورشت می‌تواند دارای استخوان و یا بدون استخوان باشد. از گوشت راسته نیز می‌توان برای تهیه قرمه سبزی استفاده کرد.

مدت زمان نیاز برای پختن و جا افتادن این خورشت حدود 5 ساعت است، همچنین توصیه می‌شود این خورشت در یک قابلمه معمولی و بر روی یک شعله کم و یواش یواش بپزد. لذا استفاده از زودپز برای طبخ توصیه نمی‌شود زیرا قورمه سبزی خوش طعم هنگامی تهیه می‌شود که بر روی شعله کم و به مدت طولانی بپزد.

 

سایر خورشت‌های خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید

طرز تهیه قورمه سبزی

قورمه سبزی مشهورترین خورشت ایرانی است که برای تهیه آن از انواع سبزی‌های معطر مانند: جعفری، گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود.
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت
زمان کل 3 ساعت 30 دقیقه

مواد لازم

  • 1 کیلوگرم سبزی قرمه (تره، جعفری، کمی شنبلیله و گشنیز)
  • 500 گرم گوشت ماهیچه یا مغز ران بدون استخوان و یا 750 گرم با استخوان
  • 100 گرم لوبیای قرمز
  • 3 عدد لیمو عمانی
  • 3 قاشق غذاخوری پیاز سرخ کرده
  • نمک و فلفل و زردچوبه
  • روغن

دستور العمل‌

  • ابتدا گوشت را تکه تکه می‌کنیم و با پیاز سرخ کرده و لوبیا، لیمو عمانی و 3 یا 4 لیوان آب می‌گذاریم نیم پز شود.
  • در این مرحله سبزی را به دقت تمیز کرده و شسته و آب سبزی را به طور کامل می‌گیریم.
  • سپس سبزی را ریز خرد کرده و با کمی روغن سرخ می‌کنیم.
  • در این مرحله سبزی سرخ شده را درون ظرف گوشت ریخته و کمی نمک و فلفل و گرد لیمو به آن اضافه می‌کنیم.
  • برای اینکه خورشت قورمه سبزی جاافتاده داشته باشید، باید اجازه دهید آهسته بجوشد تا روغن بیفتد.
  • ممکن است به جای گرد لیمو 2 تا 3 قاشق سوپ خوری آبلیمو به خورشت اضافه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز