علت ترک خوردن کیک چیست؟

علت ترک خوردن کیک چیست؟ + راه حل

اگر تا به حال چند بار کیک خانگی درست کرده باشید، متوجه شده‌اید که پف کردن کیک طبیعی است. اما گنبدی شدن کیک و تشکیل ترک‌های بزرگ روی سطح کیک ممکن است به چند دلیل ایجاد شود. علت ترک خوردن کیک چیست؟ چطور این مشکل را حل کنیم؟

 

دلایل ترک خوردن کیک چیست؟ 

اگر هنگام پخت کیک متوجه شدید که روی کیک ترک ایجاد شده است با بررسی مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، می‌توانید اشکال کار را شناسایی و رفع کنید.

 

بالا بودن دمای فر

یکی از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن کیک دمای بالای فر است. اگر سطح روی کیک به دلیل دمای بالای فر، قبل از اتمام پخت کیک سفت شود، مواد میانی کیک که هنوز نپخته هستند در طول فرآیند پخت، حجیم می‌شوند و به رویه کیک فشار می‌آورند و باعث ترک خوردن و گنبدی شدن سطح کیک می‌شوند. برای مطمئن شدن از دمای فر، باید بعد از گرم شدن فر، دمای آن را با دماسنج‌های مخصوص فر چک کنید و اگر دما بیشتر از تنظیمات بود، آن را کم کنید. اگر دمای فر و دماسنج یکسان بودند و مشکل همچنان باقی بود، دمای فر را 10 درجه سانتیگراد کم کنید، شاید دمای درج شده در دستور پخت کیک درست نباشد. همچنین همیشه کیک‌ها را در قفسه وسط  فر قرار دهید.

 

میزان بیکینگ پودر استفاده شده

یکی دیگر از دلایل ترک خوردن کیک استفاده زیاد از عامل پف دهنده است. استفاده بیش از حد از بیکینگ پودر باعث می‌شود کیک بیشتر از حد لازم پف کند و سطح آن ترک بخورد یا حتی مایه کیک از قالب بیرون بریزد. کم کردن میزان بیکینگ پودر میتواند این مشکل را حل کند.

 

کوچک بودن قالب کیک

کوچک بودن قالب کیک نسبت به مقدار مایه کیک باعث می‌شود کیک هنگام پخت فضایی برای پف کردن و افزایش حجم نداشته باشد. به همین دلیل کیک بیش از حد پف می‌کند و حالت گنبدی شکل پیدا می‌کند. استفاده از قالب بزرگتر نیز در این مورد مشکل را به آسانی رفع خواهد کرد.

 

نسبت‌های مواد به کار برده شده در کیک 

نسبت‌های اشتباه بین مواد اولیه کیک هم می‌تواند باعث ایجاد ترک روی کیک شود. به عنوان مثال آرد زیاد یا مایعات کم مانند شیر یا تخم مرغ باعث غلیظ و سفت شدن مایه کیک می‌شود و انعطاف‌پذیری آن را کم می‌کند و در حین فرایند پخت کیک باعث ترک خوردن سطح کیک و ایجاد بافت متراکم و سنگین می‌شود.

 

هم زدن بیش از حد مایه کیک

هم زدن بیش از حد مایه کیک باعث تولید گلوتن می‌شود و خمیر را سنگین می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل حتما از روی دستور پخت نوت برداری کنید و دقیقا به همان میزان که در دستور پخت قید شده، مواد را مخلوط کنید. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از شروع به کار فر را روشن کنید تا گرم شود.

 

سایر کیک‌های خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *