نحوه عمل آوردن خمیر مایه

نحوه عمل آوردن خمیر مایه به همراه فوت و فن ها

حتما برای شما هم پیش آمده است که خودتان در خانه نان درست کنید، اما خمیر نان به اندازه کافی پف نکند. در این شرایط ناامید می‌شویم، چون هم زمان و مواد اولیه هدر رفته است، هم باید برای درست کردن نان به دنبال راه حل دیگری باشیم. برای اینکه چنین مشکلی به وجود نیاید، بهتر است که قبل از هر کاری، خمیر مایه نان را عمل آورید. اگر برای مدتی از خمیر مایه استفاده نکرده‌اید، بهتر است که قبل از درست کردن نان، 10 دقیقه زمان بگذارید و خمیر مایه را عمل آورید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه عمل آوردن خمیر مایه آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

عمل آوردن خمیر مایه به چه معناست؟

عمل آوردن خمیر مایه به معنای آزمایش کردن عملکرد آن است. هدف از انجام دادن این کار این است که متوجه بشوید آیا خمیر مایه به اصطلاح زنده، و قادر به شروع فرآیند تخمیر است یا خیر. یک خمیر مایه سالم، باید حباب‌های گاز ایجاد کند، همین حباب‌ها هستند که منجر به پف کردن نان و سایر محصولات پخته می‌شود.

خمیر مایه یک ارگانیسم زنده است و اگر به تاریخ انقضای خود نزدیک شده باشد یا در شرایط ایده‌آل نگهداری نشده باشد، تعداد سلول‌های زنده آن که منجر به ایجاد حباب‌های گاز می‌شوند، برای پف کردن نان کافی نخواهد بود.

 

آیا همه خمیر مایه‌ها نیاز به عمل آوردن دارند؟

خیر، همه انواع خمیر مایه به عمل آوردن نیاز ندارند. فقط خمیر مایه خشک فعال و خمیر مایه تازه فعال (که خمیر مایه فشرده شده یا خمیر مایه کیکی نیز نامیده می‌شود) به عمل آوردن نیاز دارند. یادتان باشد که شما نیازی به عمل آوردن خمیر مایه فوری ندارید؛ چون اگر شما این خمیر مایه‌ها را در آب حل کنید، سرعت عمل آن‌ها کند می‌شود و دیگر نمی‌توانند خیلی سریع منجر به پف کردن خمیر نان بشوند.

 

برای عمل آوردن خمیر مایه به چه موادی نیاز داریم؟

فرآیند عمل آوردن خمیر مایه بسیار سریع و آسان انجام می‌شود و چند ماده ساده نیاز دارد. کافیست داخل یک کاسه یا یک فنجان، یک بسته خمیر مایه(2 و یک چهارم قاشق چای خوری) را با یک چهارم فنجان آب ولرم و یک قاشق چای خوری شکر ترکیب کنید. در این فرآیند، دمای آب نکته بسیار مهمی است و حتما باید ولرم باشد. برای اینکه از دمای آب مطمئن بشوید، می‌توانید از یک درجه حرارت استفاده کنید. دمای آب باید چیزی در حدود 100 الی 110 درجه فارنهایت (یا همان 40 درجه سانتی گراد) باشد. یادتان باشد که اگر آب خیلی داغ باشد، خمیر مایه را به طور کلی از بین خواهد برد.

 

نحوه عمل آوردن خمیر مایه

در ابتدا داخل یک کاسه یا یک فنجان، 2 و یک چهارم قاشق چای خوری خمیر مایه را با یک چهارم فنجان آب ولرم و یک قاشق چای خوری شکر ترکیب کرده، و برای مدت 10 دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت 10 دقیقه، خمیر مایه باید شروع کند به پف کردن، و ارتفاع آن دو برابر بشود. اگر داخل کاسه این کار را انجام داده باشید که متوجه می‌شوید خمیر مایه حتی بیشتر هم پف کرده است. حالا که از زنده و فعال بودن خمیر مایه مطمئن شدید، می‌توانید این ترکیب را به مواد اولیه نان اضافه کنید و ادامه فرآیند پخت نان را انجام بدهید.

یادتان باشد که قبل از اضافه کردن این ترکیب به مواد اولیه نان، مطمئن بشوید مقدار خمیر مایه (1 بسته یعنی معادل 2 و یک چهارم قاشق چای خوری) و آب (یک چهارم فنجان) و شکر (1 قاشق چای خوری) با مقدار ذکر شده در دستورالعمل پخت نان چقدر تفاوت دارد و بر اساس آن، مقدار این مواد را متناسب با مقداری که در دستورالعمل گفته شده، تنظیم کنید. اگر در دستورالعمل پخت نان شکر وجود ندارد، برای عمل آوردن خمیر مایه از مقدار خیلی کمی شکر (یک هشتم قاشق چای خوری) استفاده کنید؛ فقط برای اینکه خمیر مایه بتواند از آن تغذیه کند و فعال و زنده بودن خود را نشان بدهد.

متأسفانه هیچ راهی برای احیا کردن یک خمیر مایه قدیمی وجود ندارد. به همین دلیل اگر داخل محلول حباب ایجاد نشد، باید خمیر مایه خود را دور بریزید و یک خمیر مایه جدید تهیه کنید.

 

نکاتی درمورد خمیر مایه

  • خمیر مایه خشک فعال معمولاً چیزی در حدود 12 ماه ماندگاری دارد. پس از باز کردن بسته بندی، بهتر است که آن را در یخچال نگهداری کنید؛ چون این کار باعث می‌شود که عمر خمیر مایه طولانی‌تر بشود. اگر دائما در خانه نان درست نمی‌کنید یا فقط می‌خواهید خمیر مایه خود را تا جایی که ممکن است تازه نگه دارید، می‌توانید آن را داخل فریزر قرار بدهید.
  • یادتان باشد که حتما قبل از خرید خمیر مایه، تاریخ انقضای آن را بررسی کنید. اگر دائما در خانه نان درست نمی‌کنید، نباید خمیر مایه‌ای تهیه کنید که تاریخ انقضای آن نزدیک است.
  • خمیر مایه در مجاورت با هوا یا رطوبت، به طور کلی غیر فعال می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل حتما باید آن را داخل یک ظرف با درب محکم نگهداری کنید که هیچ هوا و رطوبتی نتواند به داخل آن نفوذ کند.
  • اگر مقدار زیادی خمیر مایه خشک فعال تهیه کرده‌اید، برای اینکه مطمئن بشوید تمام بسته فعال و زنده است، می‌توانید قسمتی از آن را با استفاده از روشی که در قسمت‌های بالاتر شرح دادیم، عمل آورید.

 

سایر فوت و فن های شیرینی پزی که باید آن‌ها را بدانید

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *