پنیر پارمزان چیست؟

پنیر پارمزان چیست؟

پنیر پارمزان یکی از محبوب‌ترین پنیرهای ایتالیایی است. این پنیر چه به صورت رنده شده و پودر شده و چه به صورت تکه‌ای و ورقه‌ای در بسیاری از غذاهای ایتالیایی به کار برده می‌شود. این پنیر بافتی سفت دارد و منبعی غنی از ویتامین‌ها و کلسیم است. پنیر پارمزان چیست؟ امروز در مجله آشپزی فودوتو به معرفی این پنیر و کاربردهای آن در آشپزی خواهیم پرداخت. 

 

پنیر پارمزان چیست؟

پنیر پارمیجانو یا پارمزان یا پنیر پارمسان یک پنیر با رنگ زرد کم رنگ است که از شیر گاو درست می‌شود. “پارمیجانو” در زبان ایتالیایی، صفت برای شهر پارما است که در زبان فرانسوی پارمِسان گفته می‌شود. این پنیر بافتی سفت دارد و سفت بود آن با زمان عمل آوری آن رابطه مستقیم دارد. زمان عمل آوری این پنیر حداقل 8 ماه و حداکثر 3 سال است. هرچه پنیر پارمسان کهنه‌تر باشد قیمت آن بیشتر است و بافت آن کریستالی و دانه دانه خواهد بود. پروتئین پارمسان از پروتئین موجود در گوشت قرمز بالاتر است و در عین حال هضم آن بسیار آسان‌تر است. پنیر پارمسان نرسیده به‌عنوان پیش‌غذا (اُردُور) و مزه مصرف می‌شود. طعم خوب این پنیر باعث شده که در غذاهایی همچون پاستا، سس پستو و انواع سالادها و سوپ‌ها استفاده شود. 

 

تفاوت پنیر پارمزان و پنیر پیتزا

تفاوت پنیرها در زمان رسیدن‌شان است. پنیر پیتزا زمان عمل آوری زیادی ندارد به همین دلیل هم بافتی نرم دارد و طبخ آن آسان‌تر است. پنیر پیتزا در فرآیند تهیه پیتزا، با ذوب شدن بر روی سطح این غذا، تاثیر کشسان و چسبنده خود را نشان می‌دهد. پنیر پارمزان طعم بسیار قوی دارد و شما با مقدار کمی از آن می‌توانید طعم غذا را عوض کنید. از پنیر پارمسان رنده شده در انواع سالاد، سوپ و پاستا استفاده می‌‌شود. 

 

انواع غذا با پنیر پارمسان

برش‌های این پنیر را می‌توانید روی تخته پنیر به همراه میوه جات شیرین مثل انگور، انجیر، زردآلو، نان‌های مغزدار و آجیل نظیر گردو سرو کنید. پنیر پارمسان رنده شده برای درست کردن انواع سالاد مثل سالاد سزار، اسپاگتی و پاستا و انواع سوپ کاربرد دارد. همچنین از پودر پنیر پارمزان در سس‌های خوشمزه مثل سس آلفردو، سس سالاد سزار و سس پستو استفاده می‌شود. 

 

پنیر پارمزان از کجا بخرم؟

در سال‌های اخیر تنوع انواع پنیر در ایران هم زیاد شده و شما می‌توانید پنیر پارمسان را در انواع قالبی، ورقه‌ای و پودری در سوپرمارکت‌ها پیدا کنید. برند کاله یکی از برندهای شناخته شده است که پنیر پارمزان تولید می‌کند. 

 

پنیر پارمزان

پنیر پارمسان قالبی کالین

  • میزان چربی: پرچرب
  • شکل پنیر: قالبی
  • وزن: 200 گرم

مشاهده و خرید

 

 

پنیر پارمزان

پودر پنیر پارمسان کاله

  • شکل پنیر: رنده شده
  • وزن: 100 گرم

مشاهده و خرید

 

 

 

پنیر پارمزان

پنیر ورقه ای پارمسان کاله

  • میزان چربی: پرچرب
  • شکل پنیر: ورقه‌ای
  • وزن: 180 گرم

مشاهده و خرید

 

 

 

نگهداری از پنیر پارمزان

پنیر پارمسان یک نوع پنیر خوش عطر و طعم است که خیلی خوب ذوب می‌شود و از مواد اولیه غذا جدا نمی‌شود. بافت این پنیر کمی حساس است، به همین دلیل برای اینکه خیلی زود از بین نرود، باید به روش خاصی از آن نگهداری کنید؛ به عنوان مثال، هرگز آن را داخل کیسه فریزر قرار ندهید.

 

کاغذ وکس‌دار مخصوص مواد غذایی

کاغذ وکس‌دار در حقیقت نوعی کاغذ پوستی است که به سیلیکون خوراکی آغشته شده است. زمانی که شما پنیر را بین این کاغذ می‌پیچید، رطوبت حفظ می‌شود. در نتیجه خیلی زود خشک و خراب نمی‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که می‌توانید به جای کاغذ وکس‌دار، از کاغذ روغنی هم استفاده کنید؛ اما بهتر است که این کار را انجام ندهید.

جالب است بدانید که کنسرسیوم ایتالیایی‌ای که پنیر پارمزان را تولید می‌کند، توصیه می‌کند گه آن را لای پلاستیک بپیچید. با این حال، بعضی از متخصصان در زمینه تولید پنیر معتقد هستند که پلاستیک باعث می‌شود پنیر بیش از حد عرق کند، به همین دلیل بهتر است که به جای آن از کاغذ وکس‌دار مخصوص استفاده کنید.

 

فویل آلومینیومی

بعد از اینکه پنیر پارمسان را لای یک لایه کاغذ وکس‌دار مخصوص مواد غذایی قرار دادید، باید دور آن یک لایه فویل آلومینیومی ضخیم بپیچید، به نحوی که کاملا همه جای آن را بپوشاند. این کار باعث می‌شود که پنیر کاملا محافظت بشود، اما هم زمان، بتواند تنفس کند.

 

پنیر را در یخچال قرار دهید

بهتر است که پنیر پارمسان را در ته یخچال و کاملا به دور از مواد غذایی دیگر قرار بدهید تا بوی آن‌ها را به خود جذب نکند. درجه حرارت مناسب برای نگهداری از پنیر پارمزان نیز چیزی  بین 39 تا 46 درجه فارنهایت (یعنی معادل 4 تا 8 درجه سانتیگراد) است. یادتان باشد که هرگز پنیر پارمزان را منجمد نکنید، مگر اینکه قبلاً رنده یا پودر شده باشد. علاوه بر این، حتما پس از هر بار استفاده، دوباره پنیر را محکم بسته بندی کنید!

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *