نوشابه انرژی زا

همه چیز در مورد نوشابه انرژی زا

نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی حاوی مواد گوناگونی مانند: قندها، ویتامین، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین و طعم دهندهای میوه و آبمیوه و اینستول و رنگ کارامل و گلوکورونولاکتون هستند. در بخش سوپر مارکت آنلاین فودوتو به معرفی بهترین نوشابه انرژی زا و نکات مثبت و منفی این نوشیدنی‌ها خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

 

نوشابه انرژی زا چیست؟

نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی حاوی مواد گوناگونی مانند کربوهیدراتها (قندها)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین (یک اسید آمینه، پیش ساز پروتئین) و طعم دهندهای میوه و آبمیوه و اینستول و رنگ کارامل و گلوکورونولاکتون (یک ماده طبیعی که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می‌شود) هستند.

 

مواد تشکیل‌دهنده نوشابه‌های انرژی زا چیست؟

نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند شامل مواد مختلفی باشد زیرا برند تولیدکننده آن متفاوت است اما با این حال معمولا برخی از مواد به صورت مشترک در همه این نوع نوشیدنی‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • افدرین
  • تورین
  • جینسنگ
  • ویتامین گروه ب
  • دانه گوآرانا
  • کراتین
  • گلوکورونولاکتون
  • شکر
  • آب میوه
  • طعم دهنده میوه
  • رنگ کارامل
  • تائورین
  • اینستول

 

بهترین برندهای نوشابه انرژی زا

برندهای بسیار زیادی به تولید نوشیدنی‌های انرژی زا می‌پردازند اما ما در سوپر مارکت آنلاین فودوتو قصد داریم شما را با بهترین برندهای تولید کننده آشنا کنیم.

 

 

خواص نوشابه‌های انرژی‌زا چیست؟

همه ما به دلایلی انواع نوشیدنی انرژی زا را مصرف می‌کنیم؛ برخی به دنبال افزایش هوشیاری هستند، برخی به دنبال افزایش انرژی و … اما آیا نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای خواص هم هستند؟

 

آیا باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند؟

مردم به دلایل مختلف، نوشابه‌های انرژی‌زا می‌خورند، یکی از این دلایل افزایش هوشیاری و عملکرد مغز است! برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این نوع نوشیدنی‌ها باعث افزایش حافظه، دقت و تمرکز و همچنین افزایش سرعت عمل می‌‍شود و مانع از بروز خستگی در فرد مصرف می‌کننده می‌شود. علت بروز چنین اتفاقی این است که این خوراکی‌ها شامل مقادیر نسبتا زیادی کافئین است که باعث بروز این اتفاقات خوب در مغز می‌شود.

 

آیا باعث بهبود عملکرد در خستگی می‌شوند؟

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود به سمت نوشیدنی‌های انرژی‌زا برویم؛ خواب آلودگی و خستگی است! تحقیقات مختلف نشان داده است افرادی که دچار خستگی و خواب آلودگی هستند با خوردن نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند با دقت و کیفیت بهتری رانندگی کنند. همچنین مصرف این نوشیدنی‌ها در میان کارگران شیفت شب نشان داد میزان عملکرد این افراد نیز بهبود یافته است. البته زیاده روی در این نوع نوشیدنی‌ها می‌تواند خطراتی را همراه داشته باشد.

 

آیا باعث بروز ناراحتی قلبی می‌شوند؟

هر ساله بیش از 20،000 نفر به خاطر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا به اورژانس‌ مراجعه می‌کنند! علت آن نیز است که این نوشابه‌ها باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب در فرد مصرف کننده می‌شود که ممکن است در برخی از افراد باعث تشدید بیماری قلبی و عروقی شود. بنابراین اگر سابقه بیماری قلبی و عروقی دارید باید در خوردن این نوع نوشیدنی‌ها دقت بیشتری بکنید و تا جایی که امکان دارد از خوردن آن صرفنظر کنید.

 

آیا برای بیماران دیابتی مناسب است؟

بیشتر نوشیدنی‌های انرژی زا دارای مقادیر بسیار زیادی قند است. بنابراین مصرف این نوشیدنی‌ها باعث افزای شقند خون به صورت کاملا غیر طبیعی شده و می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به بدن شود به همین دلیل خوردن آن به هیچ وجه به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. البته محصولاتی در بازار وجود دارد که میزان قند آن به مراتب کمتر است و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

میزان مجاز نوشابه انرژی زا چقدر است؟

بیشتر نگرانی‌هایی که در اطراف نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد بخاطر وجود مقادیر نسبتا زیاد کافئین است. براساس تحقیقات صورت گرفته میزان مجاز در طی روز برای بزرگسالان حداکثر 400 میلی گرم است و هر قوطی نوشیدنی انرژی زا معمولا بیش از 80 میلی گرم کافئین است که می‌تواند برای بدن شما مضر باشد. همچنین خوردن این نوشیدنی‌ها برای زنان باردار و کودوکان و نوجوانان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر به هر دلیلی قصد نوشیدن یک قوطی از این نوشیدنی‌ها را دارید بهتر است به خوردن نصف آن بسنده کنید! تا میزان کمتری کافئین جذب بدن کنید.

 

سخن پایانی

امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان از این نوع نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند حال آنکه حداکثر میزان مجاز کافئین برای این گروه سنی، 100 میلی گرم در روز است، به همین دلیل تا جایی که امکان دارد این گروه سنی از خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کنند. بعلاوه این نوع از نوشابه‌ها به شدت اعتیاد آور است و ممکن است باعث آسیب به مغز و عروق کودکان و نوجوانان شود.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *