تفاوت مافین و کاپ کیک چیست؟

تفاوت مافین و کاپ کیک چیست؟

تشخیص مافین و کاپ کیک معمولا برای مردم عادی شاید سخت باشد و بیشتر افراد این دو اسم را جابه‌جا استفاده می‌کنند. با این حال اگر از یک شیرینی‌پز یا آشپز ماهر تفاوت این دو را بپرسید به راحتی جواب سوال شما را خواهند داد چون روش‌های کاملاً مشخصی برای شناسایی و تشخیص آن‌ها از هم وجود دارد. در این یادداشت به شما خواهیم گفت تفاوت مافین و کاپ کیک در چیست و چگونه آن‌ها را از هم تشخیص دهیم.

 

تفاوت مافین و کاپ کیک در چیست؟

مافین و کاپ کیک در چند مورد اساسی با هم تفاوت دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

تفاوت در مواد اولیه

برای بررسی تفاوت‌های مافین و کاپ کیک اول با مواد اولیه آن‌ها شروع می‌کنیم. مثل هر دسر و شیرینی دیگری هم مافین و هم کاپ کیک معمولا با آرد، شیر و تخم مرغ تهیه می‌شوند. برای درست کردن کاپ کیک معمولا از کره استفاده می‌شود و مقدار شکر بالاتری نسبت به مافین دارند. همونطور که از اسم کاپ کیک مشخص است، کاپ کیک‌ها کیک‌هایی در اندازه‌ کوچک هستند. به همین دلیل مواد کاپ کیک معمولا همان مواد اولیه‌ای است که در درست کردن انواع کیک به کار می‌رود مثل وانیل و شکلات.

مافین‌ها قند کمتری دارند و معمولا برای درست کردن آن‌ها از روغن‌های گیاهی یا جایگزین‌های سالم‌تر کره استفاده می‌شود. برای اینکه مافین‌ها طعم متفاوت و منحصر به فردی داشته باشند، در دستور پخت آن‌ها از میوه خشک و انواع مغز استفاده می‌شود. پس همانطور که می‌بینید تفاوت اصلی مواد اولیه کاپ کیک و مافین در شکر و کره به کار برده شده برای تهیه آن‌ها است.

 

تفاوت در خمیر و فرآیند پخت 

خمیر و فرآیند پخت کاپ کیک و مافین با هم چند تفاوت اصلی دارد. مایه کاپ کیک نرم تر و روان‌تر است. کره و شکر به کار برده شده برای تهیه کاپ کیک با هم مخلوط می‌شوند تا خمیری نرم و پف‌دار درست کنند. مواد کاپ کیک به خوبی با همزن مخلوط می‌شوند تا مطمئن شویم هیچ گلوله آردی داخل آن باقی نمانده است.

در مقابل خمیر مافین غلیظ تر است و به اندازه خمیر کاپ کیک نرم و روان نیست. همین باعث می‌شود بافت مافین بعد از پخت متراکم‌تر باشد. معمولا در دستور پخت مافین مواد خشک و تر به صورت جداگانه مخلوط می‌شوند و در انتها مواد تر به مواد خشک اضافه می‌شوند و با هم ترکیب می‌شوند. این روش برای جلوگیری از تولید گلوتن در خمیر است.

 

تفاوت در بافت

به دلیل تفاوت در خمیر کاپ کیک و مافین بافت این دو پس از پخت هم متفاوت خواهند بود. کاپ کیک‌ها بافت بسیار نرمی دارند و هیچوقت ترد و متراکم نمی‌شوند. همچنین معمولا از فیلینگ برای کاپ کیک استفاده نمی‌شود. بافت مافین متراکم‌تر و سفت‌تر است و می‌توانید داخل آن را با فیلینگ میوه‌ای و انواع آجیل پر کنید. مافین‌ها گاهی اوقات به صورت شور درست می‌شوند و با مواد دیگری به غیر میوه و مواد شیرین پر می‌شوند.

تفاوت مافین و کاپ کیک

مافین

نحوه سرو و نگهداری

کاپ کیک‌ها مانند انواع کیک به صورت سرد سرو می‌شوند و در یخچال نگهداری می‌شوند چون دمای بالا باعث خراب شدن آن‌ها خواهد شد. برعکس مافین‌ها هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می‌شوند.

 

تفاوت اندازه و شکل

استانداردی برای اندازه و شکل کاپ کیک و مافین وجود ندارد و شکل آن بستگی به هنر شیرینی‌پز دارد. کاپ کیک‌ها معمولا به اندازه مافین بزرگ نیستند و مواد از لبه کاغذا کاپ کیک بالاتر نمی‌رود. روی کاپ کیک معمولا با باتر کریم یا انواع خامه و فراستینگ تزیین می‌شود. مافین‌ها معمولا کمی بزرگ‌تر هستند و مواد بعد از پخت از قالب بیرون می‌آید و شکل قارچ مانند به خود می‌گیرد.

 

تزیین و تاپینگ  

کاپ کیک معمولا به خامه و باتر کریم تزیین می‌شود. طعم و رنگ خامه و باتر کریم به کار رفته می‌تواند متفاوت باشد. مافین‌ها معمولا تاپینگ یا تزیین ندارند و نهایتا می‌توانید روی آن پودر قند بپاشید یا با یک گلیز رقیق آن را تزیین کنید.

 

سایر شیرینی‌های خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *