راهنمای خرید قالب کیک و شیرینی

راهنمای خرید قالب کیک و شیرینی

اگر شما هم اهل درست کردن انواع کیک و شیرینی هستید، حتما می‌دانید فرم کیک فقط به دایره و مربع محدود نیست. بلکه می‌توانید با استفاده از مدل‌های متنوع قالب موجود در بازار، اشکال متفاوت و زیبایی از کیک و شیرینی را درست کنید. در مقاله امروز قصد داریم شما را با چند مدل متفاوت از قالب کیک و شیرینی آشنا کنیم تا هنگام خرید قالب کیک و شیرینی بهترین انتخاب را داشته باشید. با فودوتو همراه باشید!

 

ویژگی‌های انواع قالب کیک و شیرینی

ظاهر کیک و شیرینی و انواع دسر نیز به اندازه طعم آن‌ها مهم است، و یکی از لذتبخش‌ترین قسمت‌های شیرینی پزی، تزئین کردن آن به شکلی خلاقانه و زیباست. قرن‌ها پیش در سرتاسر کشور اسکاندیناوی، یونان، روم و انگلیس، کیک‌ها بیشتر شبیه به نان بودند و به تدریج با افزودن شکر یا عسل، تبدیل به دسر شدند. اولین کیک‌های واقعی، فرم دایره مانند داشتند. دلیل این مسئله این است که در آن زمان، خمیر کیک را به شکل گرد و با دست، روی قالب‌های صاف یا روی کوره‌های سنگی درست می‌کردند.

پس از آن، یک سری حلقه‌های فلزی اختراع شدند که خم می‌شدند و روی قالب‌های کیک مسطح قرار می‌گرفتند، سپس خمیر کیک داخل آن ریخته می‌شد تا کیک نهایی فرم بهتری داشته باشد. امروزه قالب‌های کیک پیشرفته با فرم‌های مختلف، از جنس‌های متفاوتی مثل فلز، شیشه، سیلیکون ساخته می‌شوند.

قالب‌های فلزی خیلی خوب گرما را منتقل می‌کنند و علاوه بر این، خیلی زود گرم و خیلی زود خنک می‌شوند. از طرفی دیگر، قالب‌های سیلیکونی با سرعت خیلی کمی گرم می‌شوند و گرما را نیز به خوبی منتقل نمی‌کنند. اما با این حال، کاملا نچسب هستند و به همین دلیل، بیرون آوردن کیک از داخل آن‌ها بسیار راحت است. قالب‌های شیشه‌ای و سرامیکی نیز هر دو به شکل یکدست گرما را منتقل و حفظ می‌کنند، اما خیلی دیر گرم و خیلی دیر سرد می‌شوند.

مهم‌ترین نکته این است که کیک شما به یک اندازه پف کند، به شکل یکدست پخته بشود، و در هیچ نقطه‌ای از آن فرو رفتگی یا برآمدگی ایجاد نشود. علاوه بر این، سطح روی آن کمی ترد و برشته بشود. شما به قابل کیکی نیاز دارید که به اندازه کافی بزرگ باشد و کیک در هنگام پف کردن، از لبه‌های آن بیرون نزند. در ادامه مقاله، شما را با انواع مدل‌های قالب کیک و شیرینی آشنا می‌کنیم، تا بتوانید بهترین مدل را بر اساس نیازهای شخصی خودتان انتخاب کنید.

 

انواع قالب کیک و شیرینی

قالب کیک به شکل مستطیل

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های قالب کیک، قالب به شکل مستطیل و لبه‌دار است که لبه‌های آن چند سانتی‌متر ارتفاع دارند و کف آن کاملا صاف است. شما می‌توانید از این مدل قالب کیک کاربردی، برای درست کردن انواع کیک و دسر از جمله براونی، کوکی بار. بیشتر قالب‌های کیک به شکل مستطیل، از جنس فلز یا شیشه ساخته می‌شوند.

زمانی که کیک شما کاملا آماده و کمی سرد شد، می‌توانید یک سینی فر را روی کیک قرار بدهید، و به آرامی قالب را پشت و رو کنید تا کیک به راحتی از داخل آن جدا بشود. سعی کنید این کار را تا جایی که می‌توانید آرام و با دقت انجام بدهید تا کیک شما از وسط به دو نیم تقسیم نشود یا خرد نشود.

از این مدل قالب کیک معمولا برای پختن کیک برای تعداد بیشتری میهمان استفاده می‌شود، چون به اندازه کافی بزرگ است و می‌توانید با استفاده از آن یک کیک بزرگ درست کنید. علاوه بر این، به دلیل اینکه این قالب کیک نسبت به قالب‌های دیگر کشیده‌تر و کمی نازکتر است، کیک داخل آن سریع‌تر و راحت‌تر پخته می‌شود.

یکی دیگر از مزایای یک قالب کیک به شکل مستطیل این است که می‌توانید علاوه بر کیک، داخل آن غذاهای دیگری از جمله لازانیا نیز درست کنید. به همین دلیل، حتی اگر اهل درست کردن کیک و شیرینی نیستید، بد نیست که برای خرید آن کمی هزینه کنید و آن را در میان دیگر ابزار آشپزخانه خود داشته باشید.

قالب کیک

قالب کیک کد 26

  • جنس: تفلون
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

 

مشاهده و خرید

 

قالب کیک به شکل مربع

این مدل قالب کیک تمام خصوصیات یک  قالب مستطیل شکل را دارد، با این تفاوت که فرم آن به شکل یک مربع است. اگر تعداد میهمانان یا افراد خانواده شما زیاد نیست، می‌توانید با استفاده از یک قالب کیک به شکل مربع، یک کیک با قطر و ابعاد متوسط درست کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید داخل یک قالب کیک به شکل مربع، غذاهای دیگری از جمله انواع خوراک گوشت و نان ذرت نیز درست کنید. قالب‌های کیک مربعی معمولا از جنس شیشه ساخته می‌شوند.

قالب کیک

قالب کیک گواردینی کد 00478

جنس: فولاد
قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

مشاهده و خرید

 

قالب نان

قالب کیک مدل Loaf pan یا همان قالب مخصوص پخت نان، نوع دیگری از قالب کیک مستطیل شکل است، با این تفاوت که طول کمتر و ارتفاع بیشتری دارد. زمانی که شما با استفاده از این مدل قالب کیک درست می‌کنید و کیک را برش می‌دهید، تکه‌های شکل تقریبا مربع شکل می‌شوند. این مدل قالب کیک بیشتر برای درست کردن انواع نان، و کیک‌های متراکم مناسب است. با این حال، لبه‌های بلند این مدل قالب کیک، باعث می‌شوند که شما قادر نباشید ارتفاع نهایی کیک یا نان خود را به شکل دقیق تخمین بزنید.

قالب کیک

قالب کیک یونیکو

  • جنس: تفلون
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: دارد

مشاهده و خرید

 

قالب کیک گرد

رایج‌ترین مدل قالب کیک، قالب گرد است. قالب‌های گرد معمولا از جنس فلزهای متفاوتی ساخته می‌شوند و به همین دلیل، هم خیلی سریع داغ می‌شوند و هم کیک شما را به شکل یکدست می‌پزند. علاوه بر این، خیلی سریع سرد می‌شوند، به همین دلیل زمانی که شما کیک را از داخل فر بیرون می‌آورید، کف آن نمی‌سوزد.

یک کیک گرد ظاهری کاملا ساده دارد، به همین دلیل شما می‌توانید هر مدلی که دوست دارید آن را تزئین کنید و خلاقیت زیادی به خرج بدهید! علاوه بر این، از آنجایی که لبه‌های یک کیک گرد زاویه ندارد، مالیدن خامه بر روی آن به شکل یکدست به هیچ وجه کار سختی نخواهد بود. در ضمن بعضی از مدل‌های قالب کیک گرد، در بسته‌های دوتایی به بازار عرضه می‌شوند. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از دو قالب گرد، یک کیک دو لایه درست کنیدو لا به لای آن خامه و تکه‌های میوه و شکلات قرار بدهید.

مدل‌های دیگری از قالب کیک گرد در بازار موجود هستند که عمق زیادی دارند. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از این مدل قالب، یک کیک گرد با ارتفاع زیاد درست کنید و پس از این که کیک کاملا سرد شد، آن به هر تعداد قسمتی که دوست دارید تقسیم کنید و یک کیک چند لایه درست کنید؛ درست مثل یک کیک عروسی!

قالب کیک

خرید قالب کیک مدل موج کد 16-7

  • جنس: آلومینیوم
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

مشاهده و خرید

 

خرید قالب مخصوص مافین

شما می‌توانید داخل قالب‌های کوچک مخصوص دسر، کیک‌های کوچکی را درست کنید. اما درست این کیک‌ها زمان زیادی را هدر می‌دهد، چون باید دائما کف این قالب‌ها را چرب کنید و آن‌ها را گرم و سپس تمیز کنید و به سراغ کیک بعدی بروید. گزینه بهتر و به صرفه‌تر، یک قالب مخصوص مافین است.

این قالب‌ها معمولا از جنس فلز ساخته می‌شوند و طول و عرض آن‌ها تقریبا با یک قالب کیک استاندارد به شکل مستطیل هم اندازه است. شکل آن‌ها نیز شبیه به یک سینی است که داخل آن چندین دایره تو خالی (معمولا 12 عدد یا 6 عدد) برای ریختن خمیر مایه مافین قرار دارد. یکی از مزایای قالب مخصوص مافین این است که تمیز کردن آن سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده آن، به طور هم زمان چند مدل کیک و دسر مختلف درست کنید.

قالب کیک

قالب کیک بی پی وی مدل 12_Cups

  • جنس: تفلون
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: دارد

مشاهده و خرید

قالب کیک با طراحی خاص

بعضی از قالب‌های کیک، شکل خاصی دارند و برای مناسبت‌های خاص مناسب هستند؛ مثل قالب‌هایی که شبیه به قلب هستند. این مدل قالب‌های کیک معمولا از جنس فلز ساخته می‌شوند و به همین دلیل، خیلی زود خنک می‌شوند و از سوختن کف کیک شما جلوگیری می‌کنند. یادتان باشد که شما باید تمام نقاط و زوایای این قالب‌های خاص را به خوبی چرب کنید تا کیکتان به آن نچسبد و در هنگام جدا کردن خراب نشود. علاوه بر این، حتما اجازه بدهید که کیک به طور کامل سرد بشود، بعد آن را از داخل قالب بیرون بیاورید.

قالب کیک

خرید قالب کیک کد 1018

  • جنس: فلز
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: دارد

مشاهده و خرید

 

خرید قالب مخصوص مافین با طراحی خاص

این مدل قالب کیک در حقیقت همان قالب مخصوص مافین است، با این تفاوت که هر قسمت از آن یک شکل خاص دارد. در نتیجه شما می‌توانید به طور هم زمان، چندین کیک کوچک و زیبا با اشکال مختلف درست کنید. همانطور که در قسمت بالاتر نیز ذکر کردیم، شما باید تمام نقاط و زوایای این قالب‌ها را به خوبی چرب کنید تا کیک‌تان به آن نچسبد و در هنگام جدا کردن خراب نشود. علاوه بر این، حتما اجازه بدهید که کیک به طور کامل سرد بشود، بعد آن را از داخل قالب بیرون بیاورید.

 

قالب کیک

قالب کیک مدل gh-yzd بسته 6 عددی

  • جنس: استیل
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

مشاهده و خرید

 

خرید قالب کیک کمربندی

این مدل قالب کیک از چند قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن یک سطح گرد و کاملا صاف است. قسمت دیگر آن یک لایه فلز نازک شبیه به کمربند است که بر روی سطح صاف قالب بسته می‌شود. قالب کیک کمربندی معمولا برای افرادی مناسب است که عاشق درست کردن چیزکیک، یا دیگر کیک‌هایی هستند که روی آن‌ها یک بافت نرم و لطیف وجود دارد. کمربند این مدل قالب باعث می‌شود که خمیر مایه روی کیک بیرون نریزد. علاوه بر این، زمانی که پخته شدن کیک تمام می‌شود، می‌توانید به راحتی کمربند قالب را باز کنید و کیک را از داخل آن بیرون بیاورید.

قالب کیک

قالب کیک کمربندی پرانی مدل Black Cake

  • جنس: فولاد
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

مشاهده و خرید

 

قالب کیک حلقه‌ای

قالب کیک حلقه‌ای در حقیقت شکل ابتدایی از قالب کیک کمربندی است، اما در حال حاضر نیز بعضی از افراد آن را استفاده می‌کنند. این حلقه به سادگی یک لایه فلز نازک است که دو سر آن به هم متصل هستند. شما می‌توانید این حلقه را روی یک سینی فر قرار بدهید (که مثل کف قالب کمربندی عمل می‌کند) سپس خمیر مایه کیک را داخل آن بریزید. برای اینکه کیک شما در هنگام جدا کردن از قالب به سینی فر نچسبد، می‌توانید روی سینی فر یک لایه کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی پهن کنید و روی آن را نیز کمی چرب کنید.

قالب کیک

قالب کیک مدل S21

  • جنس: تفلون
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

مشاهده و خرید

 

خرید قالب مخصوص تارت

با اینکه فرم تارت بیشتر به پای شبیه است تا به کیک، شما می‌توانید با استفاده از یک قالب مخصوص تارت، یک کیک نازک و لطیف بدون آرد درست کنید؛ مثل کیک شکلاتی بدون آرد. معمولا کف یک قالب مخصوص تارت قابلیت جدا شدن دارد. به همین دلیل شما می‌توانید بدون اینکه به بافت لطیف کیک یا تارت خود صدمه بزنید، قالب را از آن جدا کنید.

قالب کیک

قالب کیک تارت تفال

  • جنس: استیل
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: دارد

مشاهده و خرید

قالب کیک آنجل فود

قالب مخصوص آنجل فود کیک، قالبی آلومینیومی و میان تهی است که دیواره‌های بلند و کفه‌ای متحرک دارد. علاوه بر این، وسط این مدل قالب کیک یک لوله نازک وجود دارد که باعث می‌شود کیک نهایی، دارای یک حفره عمیق در قسمت وسط باشد. قوام کیکی که شما با استفاده از این مدل قالب درست می‌کنید، به نحوه هم زدن زرده تخم مرغ در هنگام درست کردن خمیر مایه کیک، و مقدار هوایی که در هنگام هم زدن وارد مواد کیک میشود بستگی دارد.

قالب کیک

خرید قالب کیک کد 62

  • جنس: تفلون
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: دارد

مشاهده و خرید

 

قالب کیک مدل باند

قالب کیک مدل باند، تقریبا شبیه به قالب کیک آنجل فود است، با این تفاوت که کف و دیواره‌های آن کاملا صاف نیستند و طرح دارند. درست مثل یک قالب کیک میان تهی، قالب باند نیز در قسمت وسط یک لوله تو خالی دارد و باعث می‌شود که کیک شما به شکل یکدست پخته بشود.

قالب کیک

قالب کیک مدل E44

  • نوع: قالب کیک
  • جنس: آلومینیوم
  • قابلیت شستشو در ظرفشویی: ندارد

مشاهده و خرید

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *