راهنمای خرید عسل طبیعی

راهنمای خرید عسل طبیعی

وجود محصولات نامعتبر و تقلبی در بازار باعث شد تا ما این مقاله را برای شما تهیه کنیم تا دیگر کلاه سرتان نرود!  عسل دارای مواد معدنی، آنزیم‌های زنده و مواد مغذی است البته به شرطی که عسل تقلبی نباشد! اما چاره کار چیست؟ چگونه عسل اصل و تقلبی را تشخیص دهیم؟ در این مقاله راهنمای خرید عسل طبیعی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

 

عسل طبیعی چیست؟

عسل طبیعی با مکیدن شهد گل‌ها توسط زنبورهای عسل به وجود می‌آید و بعد از جمع آوری شهد و تولید عسل آن را به روش‌های خاصی برداشت می‌کنند. در حالی که ممکن است عسل‌هایی که در فروشگاه‎های مختلف مشاهده می‌کنیم دارای ناخالصی و مواد نگهدارنده باشند و یا حتی زنبور به جای شهد گیاهان و گل‌ها از شکر برای تولید عسل استفاده کرده است! پس عسل تقلبی با شربت قند، گلوکز و سایر مواد مصنوعی به دست می‌آید و نه تنها کیفیت و خاصیت لازم را ندارند بلکه ممکن است باعث بروز آسیب‌هایی به بدن فرد مصرف کننده بشوند.

 

راه‌های تشخیص عسل طبیعی

در ادامه قصد داریم بهترین روش‌هایی که برای تشخیص عسل‌طبیعی وجود دارد را با شما در میان بگذاریم. تا انتهای این مقاله همراه ما در فودوتو باشید. پیشنهادهای جذابی برای شما داریم.

 

آزمایش تبلور

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، عسل از مواد قندی موجود در شهد گل‌ها به دست می‌آید. زنبورهای عسل شهد گل‌ها را با آنزیمی در بدن خود ترکیب کرده و با از حذف آب موجود در آن عسل طبیعی را تولید می‌کنند. بنابراین عسل خالص در طول زمان متبلور خواهد شد البته بدون اینکه شکل و رنگ آن تغییر کند این در حالی است که عسل تقلبی چنین ویژگی ندارد. پس به صورت سرانگشتی بدانید که عسل‌طبیعی شکرک (متبلور) می‌زند.

 

آزمایش آب

یک قاشق چایخوری عسل را درون یک لیوان آب بریزید و بدون اینکه هم بزنید اجازه دهید عسل به انتهای لیوان برود. اگر عسل خالص و اصل بود که در انتهای لیوان ته نشین می‌شود اما اگر تقلبی باشد به مرور زمان در آب حل خواهد شد.

 

آزمایش کاغذ

یک تکه دستمال حوله کاغذی را برداشته و یک قطره عسل بر روی آن بیاندازید اگر عسل خالص باشد جذب دستمال نشده و به صورت ماده‌ای جامد بر روی دستمال باقی خواهد ماند اما اگر تقلبی باشد جذب دستمال شده و دستمال را مرطوب خواهد کرد.

 

آزمایش شست دست

یک قطره عسل را بر روی انگشت شست خود بریزید اگر قطره عسل حرکت نکرد و در جای خود باقی ماند و حرکت نکرد، یعنی خالص است در غیر اینصورت احتمالا دارای ناخالصی است. زیرا عسل خالص و طبیعی دارای چگالی و ویکوزیته بالایی است و به راحتی حرکت نمی‌کند.

 

آزمایش گرما

یک نمونه عسلی که قصد دارید آن را تست کنید برداشته و به آن حرارت دهید؛ عسل اصل بعد از حرارت کاراملی شده و کف نمی‌کند حال آنکه عسل تقلبی بلافاصله کف می‌کند و به صورت کاراملی در نمی‌آید.

 

آزمایش نان

با قاشق چایخوری مقداری عسل را برداشته و بر روی یک تکه نان بریزید اگر عسل اصل باشد، بعد از چند دقیقه نان را خشک و ترد خواهد کرد اما اگر عسل تقلبی باشد نان را مرطوب می‌کند.

 

آزمایش مورچه

درون یک بشقاب چند قطره عسل بریزید و ظرف را در نزدیکی خانه مورچه‌ها قرار دهید. اگر اطراف قطرات عسل مورچه جمع شد یعنی عسل ناخالص است! زنبور عسل درون عسل طبیعی ماده‌ای اضافه  می‌کند که از برخی از آفات مانند مورچه و زنبور در امان می‌ماند.

 

آزمایش انجماد

عسل خالص یخ نمی‌زند. این یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌ها برای تشخیص خلوص عسل و همچنین روشی برای حفظ کیفیت آن است. شیشه عسل خود را بردارید و آن را درون فریزر بگذارید، عسل خالص سخت می‌شود اما منجمد یا متبلور نمی‌شود.

 

آزمایش مالش با انگشت

عسل خالص به دست نمی‌چسبد؛ اگر یک مقدار نسبتا ضخیم عسل را میان انگشت شست و اشاره خود بریزید و آن را مالش دهید، عطر شهد گل‌هایی که عسل از آن تهیه شده است به مشام‌تان خواهد رسید.

 

بهترین برندهای تولید کننده عسل طبیعی

در ادامه بهترین برندهای تولید کننده عسل خالص و باکیفیت را به شما معرفی خواهیم کرد تا با خیال راحت و بدون انجام آزمایش از خرید خود راضی باشید.

 

عسل طبیعی

عسل به نیک

  • ارگانیک: خیر
  • موم: ندارد
  • وزن: 1000 گرم

مشاهده و خرید

 

 

عسل اورازان

عسل اورازان

  • ارگانیک: بله
  • وزن: 960 گرم
  • موم: ندارد

مشاهده و خرید

 

 

 

عسل طبیعی

عسل شکلی

  • ارگانیک: خیر
  • وزن: 950 گرم
  • موم: ندارد

مشاهده و خرید

 

 

 

عسل طبیعی

عسل آذر کندو

  • ارگانیک: خیر
  • وزن: 1500 گرم
  • موم: ندارد

مشاهده و خرید

 

 

 

عسل طبیعی

عسل آریبال

  • ارگانیک: خیر
  • وزن: 800 گرم
  • موم: ندارد

مشاهده و خرید

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *