پودر پاپریکا

پودر پاپریکا چیست؟

پودر پاپریکا چیست؟ بسیاری از افراد معتقد هستند که پاپریکا هم مثل نمک و فلفل، یکی از ادویه‌جات ضروری برای دست کردن غذا است که باید در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشد. اما این ادویه محبوب و خوش عطر چیست؟ پاپریکا یک ادویه خوش عطر و طعم و کمی تند به رنگ قرمز است که از انواع مختلف فلفل‌ها تهیه می‌شود؛ به عنوان مثال، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای و فلفل تند. این ادویه در حقیقت متعلق به کشور مجارستان است و در آن از 8 مدل فلفل با درجات متفاوتی از عطر و طعم و تندی استفاده می‌شود. مردم مجارستان، پاپریکا را بیشتر در یکی از غذاهای ملی خود به نام «گولاش» استفاده می‌کنند. با این حال، امروزه ادویه پاپریکا در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله امروز قصد داریم شما را با پاپریکا بیشتر آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

پودر پاپریکا چیست؟ انواع مختلف آن کدامند؟

سه مدل از محبوب‌ترین مدل‌های ادویه پاپریکا عبارتند از: پاپریکا شیرین، پاپریکا تند، و پاپریکا دودی. این ادویه‌جات در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی موجود هستند و شما می‌توانید بر طبق سلیقه خود، از بین آن‌ها انتخاب کنید. اگر طعم تند غذاها را دوست دارید، می‌توانید پاپریکا تند را با پاپریکا شیرین مخلوط کرده و داخل غذاهای خود بریزید. پاپریکا دودی عطر و طعم منحصر به فردی دارد و بیشتر برای افرادی مناسب است که عاشق غذاهای کبابی و طعم تند و دودی هستند. در ادامه، درمورد هرکدام از این ادویه‌جات بیشتر برایتان شرح می‌دهیم.

مشاهده و خرید

پودر پاپریکا شیرین

معمولا وقتی روی شیشه یک ادویه فقط نوشته شده باشد “پاپریکا”، منظور همان پاپریکا شیرین است. این نوع پاپریکا یکی از ملایم‌ترین انواع فلفل مجارستانی است که در غذاهای مختلفی از جمله خوراک‌های مجارستانی، انواع سس، انواع خوراک گوشت، و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پاپریکا تند

پاپریکا تند همانطور که از نامش پیداست، نوع تند فلفل پاپریکا است و از ترکیب چند نوع فلفل تند، مثل فلفل کاین درست می‌شود. پاپریکا تند مجارستانی Hungarian و پاپریکا تند اسپانیایی Pimentón نیز نامیده می‌شوند. اگر طعم تند غذاها را دوست ندارید یا به فلفل تند حساسیت دارید، بهتر است که به سراغ این مدل پاپریکا نروید!

 

پودر پاپریکا دودی

پاپریکا دودی اسپانیایی معمولا Pimentón de la Ver یا Pimentón ahumado picante نیز نامیده می‌شود. برای درست کردن این مدل ادویه پاپریکا، در ابتدا فلفل‌ها را روی آتش کباب می‌کنند تا طعم دودی به خود بگیرند، سپس آن‌ها را آسیاب می‌کنند تا به شکل پودر پاپریکا دربیایند. اگر خارج از خانه خود منقل ندارید و عاشق طعم دودی و کبابی غذاها هستید می‌توانید به غذاهای خود (به خصوص گوشت کباب و مرغ و ماهی) مقداری از این ادویه خوش عطر و طعم و منحصر به فرد را اضافه کنید و از طعم گریل آن‌ها لذت ببرید.

 

فواید پودر پاپریکا برای بدن 

پاپریکا حاوی مقادیر بالایی از کاروتنوئیدها است، که یک خانواده از آنتی اکسیدان‌ها هستند و به جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری کمک می‌کنند. یک قاشق غذاخوری ادویه پاپریکا حاوی 100 درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین A است؛ دلیل این مسئله، مقادیر بالای بتا کاروتن موجود در پاپریکاست که فقط یکی از خانواده کاروتنوئیدها است.

 

نحوه خرید و نگهداری از ادویه پاپریکا

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از خرید ادویه پاپریکا باید در نظر بگیرید، این است که تا چه حد می‌توانید طعم تند غذاها را تحمل کنید. به طور کلی، بهتر است که یک مدل تند و یک مدل شیرین از ادویه پاپریکا را در آشپزخانه خود داشته باشید.

ادویه پاپریکا هم به صورت شیشه‌ای و هم به صورت باز در فروشگاه‌های مواد غذایی و عطاری‌ها موجود است. بهتر است که این ادویه را داخل یک ظرف دربدار بریزید که درب آن کاملا محکم است و هیچ هوایی نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کند. علاوه بر این، بهتر است که شیشه ادویه پاپریکا را در یک جای تاریک و خنک، به دور از گرما و نور خورشید نگهداری کنید تا عطر و طعم آن مثل روز اول حفظ بشود.

 

نحوه درست کردن غذا با استفاده از ادویه پاپریکا

زمانی که ادویه پاپریکا همراه با روغن زیتون، آب گوشت یا مرغ، یا مواد غذایی مایع دیگر داغ می‌شود، بیشترین میزان عطر و طعم را از خود خارج می‌کند. با این حال شما می‌توانید پودر پاپریکا را روی تخم مرغ، سالاد، و هر غذای دیگری که دوست دارید بریزید، یا برای مزه‌دار کردن انواع گوشت و مرغ ماهی و از بین بردن بوی بد آن‌ها، از فلفل پاپریکا استفاده کنید.

فقط یادتان باشد که وقتی فلفل پاپریکا را داخل ماهیتابه یا قابلمه می‌ریزید، درجه حرارت گاز را خیلی بالا نبرید؛ چون ممکن است که ادویه شما بسوزد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *