تفاوت آبگوشت و دیزی چیست؟

تفاوت آبگوشت و دیزی چیست؟

آبگوشت به هزار و یک دلیل از خوراک‌های کهن ایرانیان است. یکی از این دلایل، شیوه زندگی نیاکان ما در ایران، بر پایه دامپروری است. جالب که بدانید آبگوشت هنوز هم در ظروف سنگی، سفالی و فلزی طبخ و میل می‌شود. در اینجا قصد داریم به یک سوال مهم پاسخ دهیم! تفاوت آبگوشت و دیزی چیست؟ با سایت آشپزی فودوتو همراه ما باشید.

 

تفاوت آبگوشت و دیزی چیست؟

تفاوت آبگوشت و دیزی در این است که دیزی چه برای یک نفر پخته شود و چه برای هزار نفر، محتوای آن به صورت جدا، درون خودش می‌پزد و گوشت و نخود و آب، برای هر دیزی با پیمانه برابر ریخته می‌شود و تبعیضی در کار نیست. دیزی مانند آبگوشت نیست که کل آن را در یک دیگ بپزند و پس از پخت، آن را بکشند؛ بلکه اول سهم خام هر دیزی مشخص و پس از تقسیم در ظرف‌های سفالی کوچک، پخت آن آغاز می‌شود.

 

با آبگوشت بیشتر آشنا شوید

آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی است. یکی از عوامل این مساله، شیوه کوچی و عشایری زندگی نیاکان ایران، برپایه فرهنگ دامپروری است. آبگوشت، محصول زندگی یکجانشینی است و کباب، خوراک زندگی کوچ‌نشینی و کوچندگان تنها هنگامی که به مقصد نهایی می‌رسیدند، فرصت و شرایط بارگذاشتن آبگوشت را می‌یافتند.

آبگوشت دارای انواعی است:

  • آبگوشت بزباش
  • آبگوشت کشک
  • آبگوشت گندم
  • آبگوشت بلغور
  • آبگوشت لوبیا
  • آبگوشت لپه

حالا اگر هوس خوردن آبگوشت یا یک دیزی خوب را کردید، خوردن دوغ را در کنارش از دست ندهید! نوشیدنی سنتی که کنار آبگوشت می‌توانید نوش جان کنید دوغ است. البته دوغ‌های سنتی حس و حال بسیار بهتری نسبت به انواع دوغ‌های پاستوریزه دارند که باید مدنظر قرار دهید.

 

 

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. kia پاسخ

    دیزی اون ظرف سنگی و یا سفالی و یا فلزی است

    آبگوشت غذای داخل این دیزی را میگن!
    این غلط مصطلح تا جایی در عمق فرهنگ اثر کرده،که انواع مختلف آبگوشت را گاهی به غلط دیزی می گوییم،این توضیح ما در حقیقت دو نوع مختلف پختن و سرو آبگوشت را توضیح میده

  2. علیرضا پاسخ

    ابگوشت غذای اصیل ایرانی غذایی هست که توکل دنیا نظیر ندارد زنده باد ابگوشت زنده باد دیزی اصیل ایرانی که حتی بری قطب جنوب هم طرفدار دارد من دوست دارم این غذا رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *