روش پخت برنج قهوه ای

روش پخت برنج قهوه ای به همراه فوت و فن ها

اگرعاشق برنج هستید، حتما تا به حال نام برنج قهوه‌ای به گوشتان خورده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید، میزان کالری و کربوهیدرات کمتری دارد؛ اما اینطور نیست. تنها مزیت برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید این است منبعی غنی از سبوس برنج، فیبر و انواع ویتامین‌ها به شمار می‌آید. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای عطر و طعم منحصر به فرد و جذابی دارد که اگر به روش صحیح آن را درست کنید، می‌توانید از این عطر و طعم خاص لذت ببرید. در مطلب امروز قصد داریم شما را 2 روش پخت برنج قهوه ای آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

 

خواص غذایی برنج قهوه‌ای

به طور کلی، برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید گزینه سالم‌تری است؛ چون منبعی غنی از سبوس برنج، فیبر، و انواع ویتامین‌ها به شمار می‌آید. دانه‌های این برنج یک پوسته بیرونی محکم غنی از سبوس برنج و فیبر دارند که حاوی انواع پروتئین‌ها و مواد معدنی، چربی‌های مفید و لایه‌های آلورون غنی از روغن و آنزیم‌ها است. این در حالیست که برنج سفید فقط آندوسپرم نشاسته دارد.

در هر یک چهارم فنجان برنج قهوه‌ای خام (یعنی معادل یک دوم تا سه چهارم فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده)، تقریباً 150 کالری، 3 گرم پروتئین، 1.5 گرم چربی، 32 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 4.2 میلی گرم کلسیم و 105 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

 

نسبت صحیح آب به برنج، برای درست کردن برنج قهوه‌ای چیست؟

برای دانه متوسط و بلند: حدود دو و یک دوم فنجان آب به ازای 1 فنجان برنج قهوه‌ای.

برای دانه کوتاه: حدود 2 فنجان آب به ازای 1 فنجان برنج قهوه‌ای.

البته بهتر است که دستورالعمل برند تولید کننده برنج قهوه‌ای را برای این نسبت‌ها بررسی کنید چون ممکن است که در هر برند متفاوت باشند. علاوه بر این، به یاد داشته باشید زمانی که روی اجاق گاز و داخل قابلمه برنج درست می‌کنید، مقدار زیادی از این آب تبخیر شده و از قابلمه خارج می‌شود. به همین دلیل، اگر قصد دارید برنج قهوه‌ای درست کنید، باید نسبت به برنج سفید مقدار بیشتری آب داخل قابلمه بریزید؛ چون مدت زمان مورد نیاز برای پخت برنج قهوه‌ای بیشتر است و طبیعتا مقدار بیشتری از آب داخل قابلمه تبخیر خواهد شد.

 

روش پخت برنج قهوه ای

در حال حاضر انواع مختلفی از برنج قهوه‌ای در بازار موجود است. برنج قهوه‌ای پوسته‌ای سخت و غنی از سبوس برنج به رنگ قهوه‌ای دارد، به همین دلیل ممکن است که ظاهر آن شما را کمی بترساند و تصور کنید که درست کردنش کار خیلی سختی است؛ اما اینطور نیست. اتفاقا درست کردن برنج قهوه‌ای بسیار هم راحت است! کافیست روش صحیح پخت آن را یاد بگیرید تا بتوانید از خواص مفید و طعم لذیذ آن نهایت استفاده را ببرید.

روش پخت برنج قهوه ای بسیار شبیه به پختن برنج سفید است، با این تفاوت که زمان آن کمی بیشتر طول می‌کشد. چرا؟ چون پوسته سخت و خارجی آن که منبعی غنی از سبوس برنج است، در اطراف نشاسته درون اندوسپرم یک نوع لایه محافظ ایجاد می‌کند. این پوسته آب گرم را با سرعت کمتری جذب می‌کند، به همین دلیل در مقایسه با برنج سفید آسیاب شده به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. در این مقاله، دو روش ساده برای پخت برنج قهوه‌ای به شما یاد می‌دهیم: اولی، روش کته، که به آرامی دانه‌های برنج را می‌پزد اما به مقدار آب بیشتر و مدت زمان طولانی‌تری برای پخت نیاز دارد. دومی، روش آبکش کردن، که بسیار شبیه به روش پخت ماکارونی و پاستا است.

 

روش اول: کته

  1. قبل از هر کاری، برنج قهوه‌ای را برای مدت 1 دقیقه با آب سرد خوب بشویید تا زمانی که آب داخل آن کاملا شفاف و تمیز بشود. سپس با آرام فشار دادن و تکان دادن برنج داخل صافی، آب داخل آن را به طور کامل تخلیه کنید.
  2. سپس برنج قهوه‌ای را همراه با مقدار متناسبی از آب و نمک، داخل یک قابلمه متوسط بریزید. گاز را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی متوسط رو به زیاد تنظیم کنید تا آب برنج جوش بیاید و شروع کند به قل قل کردن.
  3. زمانی که آب برنج شروع کرد به قل قل کردن، چند بار آن را هم بزنید.
  4. حالا درب قابلمه را بگذارید، درجه حرارت گاز را کم کنید، و اجازه بدهید که برنج قهوه‌ای برای مدت 35 تا 45 دقیقه خوب بپزد و آب داخل قابلمه را به خود جذب کند. در این مرحله شما مشاهده خواهید کرد که از اطراف درب قابلمه، بخار بیرون میاید.
  5. زمانی که برنج قهوه‌ای کاملا پخته شد، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید که درب قابلمه برای مدت 10 دقیقه دیگر بسته باقی بماند.
  6. در نهایت برنج قهوه‌ای را با استفاده از یک چنگال کمی هم بزنید و داغ و تازه سرو کنید.

 

روش دوم: آبکش کردن برنج

  1. در ابتدا مثل روش قبلی، برنج قهوه‌ای را برای مدت 1 دقیقه با آب سرد خوب بشویید تا زمانی که آب داخل آن کاملا شفاف و تمیز بشود. سپس با آرام فشار دادن و تکان دادن برنج داخل صافی، آب داخل آن را به طور کامل تخلیه کنید.
  2. سپس آب و نمک را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. گاز را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی متوسط رو به زیاد تنظیم کنید تا آب جوش بیاید و شروع کند به قل قل کردن.
  3. در مرحله بعدی، درجه حرارت گاز را روی متوسط قرار بدهید، برنج خام را داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را «نگذارید». برای مدت 30 دقیقه صبر کنید و گاهی برنج را هم بزنید. یادتان باشد که در این مرحله آب برنج باید داغ باشد، اما نه آنقدر که سر برود و گاز را کثیف کند. پس بهتر است که دائما درجه حرارت گاز را چک کنید و اگر نیاز به تغییر داشت، آن را دوباره تنظیم کنید.
  4. زمانی که فرآیند پخت برنج قهوه‌ای تمام شد، آن را داخل یک صافی آبکش کنید.
  5. دوباره برنج قهوه‌ای را به داخل قابلمه منتقل کنید، درب آن را بگذارید و اجازه بدهید که برای مدت 5 تا 10 دقیقه در همان حالت باقی بماند.
  6. در نهایت برنج قهوه‌ای را با استفاده از یک چنگال کمی هم بزنید و داغ و تازه سرو کنید.

 

این دو روش با هم چه تفاوتی دارند؟

روش جوشاندن یا آبکش کردن با سرعت بیشتری برنج قهوه‌ای را می‌پزد و دانه‌های آن را نرم‌تر و بلندتر می‌کند. دلیل این مسئله به احتمال زیاد، حرکت متلاطم آب و درجه حرارت بالاتر در قابلمه است.

با این حال، بهتر است به یاد داشته باشید که روش جوشاندن بیشتر برای درست کردن برنج قهوه‌ای با دانه‌های بلند مناسب است تا دانه‌های کوتاه؛ چون ممکن است که درجه حرارت بالای آب، دانه‌های کوتاه را له کند.

 

نحوه نگهداری، و دوباره گرم کردنِ برنج قهوه‌ای

شما می‌توانید برنج قهوه‌ای پخته را در یک ظرف درب‌دار که هیچ هوایی نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کند بریزید و برای مدت 5 روز داخل یخچال نگهداری کنید. برای دوباره گرم کردن برنج قهوه‌ای، می‌توانید روی ظرف آن را بپوشانید و برای مدت 1 الی 3 دقیقه داخل مایکروویو قرار بدهید تا زمانی که بخار از آن بلند بشود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *