طرز تهیه آبغوره خانگی

طرز تهیه آبغوره خانگی به همراه فوت و فن‌ها

آبغوره یا آب غوره عصاره غوره (میوه سبز رنگ و کال انگور) است که برای ترش کردن و طعم دادن به بسیاری از غذاها و سالادهای ایرانی کاربرد دارد و جایگزین خوبی برای آبلیموی تازه است. آبغوره‌های صنعتی و آماده معمولا طعم خوب آبغوره خانگی را ندارند به همین دلیل همه دوست دارند این چاشنی را خودشان در خانه آماده کنند. طرز تهیه آبغوره بسیار ساده است و با کمی دقت می‌توانید خودتان در خانه آبغوره ترش و خوشمزه درست کنید.

 

کدام غوره برای آبگیری مناسب است؟

غوره عسگری نوعی غوره است که طعم بسیار ترشی دارد و دانه‌های آن کمتر از انواع دیگر غوره است. همین ویژگی باعث می‌شود آبغوره‌ای که از غوره عسگری گرفته می‌شود کیفیت بالاتری داشته باشد.

 

ماندگاری آبغوره 

اگر هنگام آماده کردن آبغوره (Sour Grape Juice) به چند نکته مهم توجه نکنید احتمالا بعد از گذشتن مدت زمان کوتاهی آبغوره شما کپک بزند و قابل استفاده نباشد. معمولا آبغوره در فصل تابستان آماده می‌شود و باید برای چندین ماه ماندگاری داشته باشد. برای نگهداری طولانی مدت آبغوره، حتما از غوره باکیفیت استفاده کنید. دقت کنید که دانه‌های غوره نباید خراب و له شده باشند.

غوره‌ها را به دقت پاک کنید و ساقه و برگ‌ها را کاملا جدا کنید. برای نگهداری آبغوره آن را در شیشه‌های خشک، تمیز و استریل بریزید. شیشه‌ها را باید کامل پر کنید و درب آن را ابتدا با یک تکه کیسه فریزر بپوشانید و سپس در شیشه را روی آن محکم کنید. برای اینکه هوا به داخل شیشه نفوذ نکند می‌توانید بعد از پر کردن شیشه‌ها یک قاشق روغن زیتون روی آن بریزید و سپس در شیشه را محکم کنید. روغن زیتون روی آبغوره را می‌پوشاند و مانع از نفوذ هوا به داخل شیشه می‌شود.

 

فوت و فن تهیه آبغوره خانگی 

  • آبغوره را فقط در ظروف تمیز و شیشه‌ای نگهداری کنید، ظروف پلاستیکی برای نگهداری آبغوره مناسب نیستند.
  • غوره‌ها را تمیز بشویید و بعد درون یک آبکش بریزید تا آب آن‌ها گرفته شود سپس غوره‌ها را روی یک دستمال بزرگ نخی و تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند. اگر غوره‌ها به خوبی خشک نشوند احتمال کپک زدن آبغوره بالا خواهد رفت.

طرز تهیه آبغوره خانگی

آبغوره یا آب غوره عصاره غوره (میوه سبز رنگ و کال انگور) است که برای ترش کردن و طعم دادن به بسیاری از غذاها و سالادهای ایرانی کاربرد دارد و جایگزین خوبی برای آبلیموی تازه است.
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 15 دقیقه
زمان کل 45 دقیقه

مواد لازم

  • غوره به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم

دستور العمل‌

  • غوره‌ها را به دقت پاک کنید و ساقه و برگ‌ها را کاملا جدا کنید.
  • غوره‌ها را تمیز بشویید و بعد درون یک آبکش بریزید تا آب آن‌ها گرفته شود سپس غوره‌ها را روی یک دستمال بزرگ نخی و تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.
  • در مرحله بعد غوره‌ها را پس از خشک شدن در آبمیوه‌گیری ریخته و آب آن‌ها را بگیرید. می‌توانید غوره‌ها را درون مخلوط کن هم بریزید ولی در این صورت بهتر است از غوره بدون هسته استفاده کنید چون له شدن هسته آن‌ها باعث تغییر طعم آبغوره می‌شود.
  • غوره‌ها را پس از خشک شدن در آبمیوه‌گیری ریخته و آب آنها را بگیرید. آبغوره را از یک صافی یا پارچه تنظیف رد کنید و درون یک قابلمه بزرگ بریزید.
  • به میزان لازم نمک به آبغوره اضافه کنید و اجازه دهید آبغوره برای 15 دقیقه بجوشد و کمی غلیظ شود.
  • آبغوره را درون شیشه‌های تمیز و خشک و استریل شده بریزید و در شیشه‌ها را محکم ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز