طرز تهیه سس بشامل

طرز تهیه سس بشامل (سس سفید) به همراه فوت و فن‌ها

سس بشامل یا سس سفید سسی است که از ایتالیا نشات گرفته است و بعدا به فرانسه رفت و به یکی از سس‌های پایه در آشپزی فرانسوی تبدیل شد. مواد اصلی این سس کره، شیر و آرد است. سس بشامل پایه سس‌های دیگری مانند سس مورنی هم هست. این سس با اضافه کردن پنیر گریور یا پارمزان یا پنیر چدار سفید به سس بشامل درست می‌شود. سس سفید معمولا برای درست کردن لازانیا و پاستا به کار می‌رود. در این مطلب طرز تهیه سس بشامل یا همان سس سفید کلاسیک به شما آموزش داده خواهد شد.

 

سس بشامل چیست؟

سس بشامل یا همان سس سفید یکی از سس‌های پایه غذاهای فرانسوی است. سس بشامل از پخته شدن کره و آرد با هم ترکیب آن با شیر تهیه می‌شود. شیر اضافه شده به سس روی دمای ملایم کم کم غلیظ می‌شود. طرز تهیه سس بشامل بسیار ساده و خوش طعم است و مهم‌تر از همه اینکه با مواد اولیه در دسترس درست می‌شود.

 

فوت و فن پخت سس بشامل 

برای درست کردن سس بشامل هم می‌توانید از شیر سرد استفاده کنید و هم شیر گرم ولی گرم بودن شیر سرعت کار را بیشتر خواهد کرد. قبل از اضافه کردن شیر به سس، شیر را برای 1 الی 2 دقیقه درون مایکروویو بگذارید تا کمی گرم شود. یکی از دلایل سفت شدن و گلوله گلوله شدن سس بشامل، رعایت نکردن نسبت مواد اولیه است. مدت زمانی که آرد و کره باهم تفت داده می‌شود مهم است. اگر آرد بیش از حد با کره تفت داده شود خاصیت غلیظ کنندگی‌اش را از دست خواهد داد. همچنین اگر کمتر از حد لازم آرد با کره تفت بخورد بوی خامی آرد درون سس احساس خواهد شد. اضافه کردن شیر به یکباره باعث گلوله گلوله شدن آرد خواهد شد. سعی کنید در سه الی 4 مرحله شیر را به ترکیب آرد و کره اضافه کنید و هم بزنید تا سس غلیظ و یکدست شود.

سس بشامل را می‌توانید برای 3 الی 4 روز درون یخچال نگهداری کنید. اضافه سس را درون یک کاسه بریزید و روی آن را با یک سلفون بپوشانید به طوری که سلفون با سطح سس بشامل مستقیما در تماس باشد تا سس رویه نبندد و فرایند اکسیداسیون به حداقل برسد.

 

سایر سس‌های خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید

 

طرز تهیه سس بشامل

سس بشامل یا همان سس سفید یکی از سس‌های پایه غذاهای فرانسوی است. سس بشامل از پخته شدن کره و آرد با هم ترکیب آن با شیر تهیه می‌شود. شیر اضافه شده به سس روی دمای ملایم کم کم غلیظ می‌شود.
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 25 دقیقه
زمان کل 35 دقیقه

مواد لازم

  • پیمانه کره
  • پیمانه آرد
  • 1 لیتر شیر
  • نمک و فلفل
  • جوز هندی رنده شده

دستور العمل‌

  • در یک قابلمه مناسب کره را آب کنید. زمانی که همه کره آب شد آرد را اضافه کنید و با همزن دستی یا قاشق چوبی مواد را مخلوط کنید.
  • بگذارید آرد و کره برای 3 دقیقه روی حرارت متوسط تفت بخورند تا بوخی خامی آرد گرفته شود.
  • سپس در چند مرحله شیر را اضافه کنید و با همزن دستی سس را هم بزنید تا هیچ گلوله آردی باقی نماند.
  • سپس جوز هندی رنده شده را اضافه کنید و سس را مرتب هم بزنید تا به جوش بیاید و غلیظ شود.
  • سپس نمک و فلفل را هم اضافه کنید و بعد از رسیدن سس به غلظت دلخواه قابلمه را از روی حرارت بردارید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز