طرز تهیه ماست خانگی

طرز تهیه ماست خانگی سفت و خوشمزه

ماست یکی از گونه‌های لبنیات است که از تخمیر شیر توسط یک باکتری به نام لاکتوباسیلوس حاصل می‌شود. از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود، اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه ماست خانگی را آموزش دهیم با سایت آشپزی فودوتو همراه ما باشید.

 

فوت‌و‌فن‌های تهیه ماست خانگی

اگر ماست آب انداخت و بُره‌بُره شد شیر زیاد داغ بوده و اگر ماست نبسته باشد شیر سرد بوده و یا مایه ماست که همان 1 قاشق است کم بوده است.

اگر از دستگاه‌های برقی تهیه ماست استفاده می‌کنید، مایه را باید به همین طریق آماده کرده و دیگر به پوشاندن روی آن نیازی نخواهید داشت.

می‌توانید ماست را با کمی شیر مخلوط نمود و بعد بقیه شیر را ریخته در اینصورت ماست رویه نمی‌بندد. اما ماست سنتی معمولا با رویه خوشمزه‌تر خواهد بود.

 

برای سفت شدن ماست چیکار کنیم؟

یکی از روش‌هایی که برای تهیه ماست سفت استفاده می‌شود این است که مایه (ماست) باید پُرچرب و سفت باشد و مواد جامد درون شیر زیادتر باشد و اصطلاحا شیر نیز پرچرب و غلیظ باشد.

 

برای تُرش شدن ماست چیکار کنیم؟

اگر مایه ماست از مقدار توصیه شده بیشتر باشد ماست ترش و رقیق می‌شود و خودش را خوب نمی‌گیرد. همچنین اگر شیر داغ باشد ماست شل و ترش می‌شود.

 

سایر سس‌های خوشمزه ای که باید آن‌ها را امتحان کنید

 

طرز تهیه ماست خانگی

ماست یکی از گونه‌های لبنیات است که از تخمیر شیر توسط یک باکتری به نام لاکتوباسیلوس حاصل می‌شود. از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود، اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو و گوسفند تهیه می‌کنند.
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان کل 40 دقیقه
تعداد 4 نفر

مواد لازم

  • 1 لیتر شیر
  • 1 قاشق سوپخوری ماست

دستور العمل‌

  • شیر را می‌جوشانیم و می‌گذاریم کمی سرد شود به حدی که دست را نسوزاند. نکته حساس حد گرمی شیر است که باید انگشت گرمی آن‌را کاملا حس کند، بدون اینکه انگشت را بسوزاند.
  • سپس یک قاشق ماست را از کنار ظرف داخل شیر می‌ریزیم ظرف را آهسته تکان می‌دهیم تا شیر با ماست کمی مخلوط شود، بدون آنکه آن‌را به هم بزنیم بعد بشقابی را روی دهانه ظرف می‌گذاریم و روی آن‌را با پارچه کلفتی مثل پتو می‌پوشانیم.
  • به مدت 4 تا 5 ساعت باید بماند تا ماست بسته شده و سرد شود. بعد روی آن را باز کرده . در جای خنک می‌گذاریم تا کاملا سرد شود.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز