چگونه ژله را از قالب جدا کنیم؟

چگونه ژله را از قالب جدا کنیم؟

ممکن است فکر کنید که ژله یکی از دسرهای مدرن و مربوط به سال‌های اخیر است؛ اما اینطور نیست. دسرهای ژلاتینی از زمان‌های قدیم در بین مردم دنیا محبوب بوده‌اند. در سال 1845، فردی به نام پیتر کوپر برای اولین بار دسر ژلاتینی را اختراع کرد. سپس در سال 1897، فرد دیگری به نام پرل بی ویت، مدل میوه‌ای این دسرهای ژلاتینی را به دنیا معرفی کرد و نام آن را ژله گذاشت. چگونه ژله را از قالب جدا کنیم؟ در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه صحیح جدا کردن ژله از قالب آشنا کنیم. با فودوتو همراه باشید!

ژله یک نوع دسر سرد، شیرین، نرم و لطیف است، که درست کردن آن در خانه اصلا کار سختی نیست و شما می‌توانید آن را با استفاده از قالب‌های مختلف، در اشکال و اندازه‌های متفاوتی درست کنید. تنها قسمت سخت درست کردن ژله این است که به درستی آن را از قالب جدا کنید.

 

چرا ژله به قالب می‌چسبد؟

معمولا ژله را داخل قالب‌های ژلاتینی معمولی که از جنس سیلیکون یا پلیمرها ساخته می‌شوند درست می‌کنند. در این حالت هیچ هوایی نمی‌تواند به داخل قالب نفوذ کند و پیوند ژلاتین با سطح قالب را بشکند. به همین دلیل برای جدا کردن ژله از قالب، باید از مقداری آب گرم و یک شی نوک تیز مثل چاقو کمک بگیریم.

 

چگونه ژله را از قالب جدا کنیم؟

  • بعد از اینکه ژله آماده شد و مدت زمانی از درست شدن آن گذشت، به آرامی با انگشت خود سطح روی آن را لمس کنید. اگر سطح روی ژله چسبنده باشد، به این معناست که هنوز به حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد تا کاملا آماده جدا کردن از قالب بشود. روش دیگر برای اینکه مطمئن بشوید ژله آماده شده است این است که قالب آن را بلند کنید و کمی آن را به سمت خودتان و سپس به سمت بیرون خم کنید. اگر ژله به یک سمت حرکت کرد، به این معناست که هنوز به حداقل یک الی دو ساعت زمان نیاز دارد تا کاملا آماده جدا کردن از قالب بشود.
  • در مرحله بعدی، یک ظرف بزرگ را با آب گرم پر کنید و قالب ژله خود را داخل آب گرم قرار بدهید. یادتان باشد ارتفاع آب باید آنقدری باشد که دور قالب ژله را بپوشاند، اما به سطح خود ژله نرسد و آن را خیس نکند.
  • حالا قالب ژله را از داخل آب گرم بیرون بیاورید و کمی آن را تکان بدهید ژله از قالب جدا بشود. یک بشقاب مرطوب و سرد را روی سطح ژله قرار بدهید، یک دست خود را روی بشقاب بگذارید، و با دست دیگر خود قالب را روی بشقاب برگردانید به صورتی که بشقاب در زیر و قالب ژله روی آن قرار بگیرد. می‌توانید این بشقاب یا حتی سینی را برای مدت 15 دقیقه داخل یخچال قرار بدهید تا به خوبی خنک بشود.
  • در نهایت به آرامی قالب را از روی ژله بلند کنید. اگر حی کردید که ژله داخل قالب گیر کرده است، دوباره یک ظرف بزرگ را با آب گرم پر کنید و قالب ژله خود را داخل آب گرم قرار بدهید.

 

نکات کاربردی برای جلوگیری از خراب شدن ژله

  • یادتان باشد که آب درون ظرف باید گرم باشد، نه داغ. چون آب داغ باعث می‌شود که ژله شما دوباره آب بشود!
  • سعی کنید قبل از اینکه مایع ژله را داخل قالب مورد نظر بریزید، کف و دیواره‌های قالب را با استفاده از یک اسپری روغن مخصوص آشپزی کمی چرب کنید تا ژله به آن نچسبد.
  • برای اینکه ژله راحت‌تر از قالب جدا بشود، می‌توانید یک چاقو را برای مدت چند ثانیه زیر آب گرم بگیرید و سپس با استفاده از آن، به آرامی لبه‌های ژله را از دیواره قالب جدا کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *